Hoe krijg ik ons oudetuinhuis schoon?

Ons tuinhuis is een oude koeienstal die we al leeg gehaald hebben. We hebben het hok de afgelopen 5 jaar gebruikt als fietsenstalling / opslag. Ik wel hem graag helemaal schoonmaken en leuk gaan inrichten als tuin/zwembad huis.
Het hutje is 5 bij 10 meter en de nok is 4 meter hoog. Van binnen is het schuine van houten platen ondersteund met dikke balken. De muren zijn van betonblokken en de grond is gewoon doorgelegd steen van het terras.
De grootste problemen:
Ik kan vegen wat ik wil over bijvoorbeeld de balken maar er komt oneindig stof vanaf.
Ook zijn er duizenden spinnenwebben.
Heb is gewoon enorm stoffig en vies.

De muren en grond zou ik willen doen met een hogedrukreiniger. Het grootste probleem is dan ook het dak/plafond.
Ik hoop dat iemand een goede tip heeft?!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou beginnen met de hele boel schoon te spuiten, van boven naar beneden. Daarna direct zoveel mogelijk water met vuil wegvegen. Als al het hout goed gedroogd is, dan weer verder gaan met soppen, vegen en schrobben. Zorg voor een goede ventilatie tijdens het drogen van het hout.

Antwoorden (1)

Veelvuldig schoonmaken/-spuiten/-boenen, alleen vegen is zeker niet genoeg.
Binnenkant betimmeren, wanden en nok (plafond er in + zeil leggen + isoleren?)

Schoonspuiten/soppen/boenen, veelvuldig om het redelijk schoon te krijgen en wees niet zuinig met water dit werkt beter dan droog vegen. Hout goed laten drogen, luchten, deur+ramen open.

Tips:*Na het schoonmaken kun je de binnenkant betimmeren. *Mogelijk ook isoleren als de hut ook in koudere tijden gebruikt wordt als hobbyruimte bv en dan verwarmd wordt. *Is de stenen vloer een probleem, zou je vinyl of linoleum kunnen leggen. Groot verschil in prijs, ook in kwaliteit maar max. 20 jaar of max. 25 à 30 jaar... *Een plafond erin leggen is ivm verwarming/isolatie ook een idee, investering maar scheelt wel.

Oplossing is heel goed schoonmaken/spuiten en betimmeren al dan niet met isolatie en nieuwe vloer. Succes, AlCapone, er is werk aan de winkel :)

Vinyl of Linoleum - WoningWeetjes.nl
www.woningweetjes.nl/artikel/vinyl+of+linoleum.html
Een linoleumvloer kan gemakkelijk 25 tot dertig jaar blijven liggen, terwijl een vinylvloer het maximum twintig jaar uithoudt. Daartegenover staat dan weer dat vinyl gemiddeld veel goedkoper is dan linoleum. ...etc.