Hoe voorkom je te veel bacteriën in de keuken en badkamer?

Ik lees regelmatig op internet of in tijdschriften dat plekken als de gootsteen, de koelkast, etc. eigenlijk hele vieze plekken zijn in veel huishoudens. Een bron van bacteriën.

In programma's als SOS mijn vakantie is een hel worden hotelkamers en appartementen onderzocht. Telkens weer blijkt hoeveel bacteriën er in de keuken en badkamers zitten.

Nu maak ik zelf mijn huis altijd erg netjes schoon volgens gangbare normen. De badkamer en keuken krijgen elke week een grondige beurt en dagelijks maak ik het aanrecht en de gootsteen wel schoon. Ik gebruik hiervoor voornamelijk allesreiniger en verder dingen als af en toe wat jif of antikalk. Nu blijkt dat dit soort schoonmaakmiddelen helemaal geen bacteriën doden. Ik vraag mij dan ook altijd af hoe je kan voorkomen dat plekken zo vies worden als in SOS mijn vakantie is een hel. Immers zou ondanks al mijn poetswerk in mijn eigen huis dan ook niet blijken dat het hier 'vies' is met bacteriën overal? Aangezien allesreiniger daar niks aan verandert.
Ik ben niet bang voor bacteriën en begrijp dat een steriel huis niet wenselijk en niet nodig is.
Alleen in tv programma's zoals hierboven beschreven wordt er altijd heel geschokt gereageerd op wat er allemaal in hotelkamers gevonden wordt. Vandaar mijn vraag of je met gewoon allesreiniger kunt voorkomen dat stel dat iemand in mijn huis zo'n onderzoek zou komen doen, het hier ook 'schokkend' is.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.2K
Ritsuka
6 jaar geleden
Als je het wilt voorkomen, dan moet je de ruimtes niet gebruiken.
Bedoel je hoe je het het beste schoon kunt maken?

Antwoorden (1)

Je huis regelmatig schoonhouden met gewone schoonmaakmiddelen, dagelijks ventileren en gebruikte schoonmaakdoekjes op tijd vervangen, is voldoende om een gezonde leefomgeving te creëren. Bacteriën zijn niet per definitie ongezond: in je mond leven wel 10 miljard bacteriën en dat is niet voor niets: ze zorgen ervoor dat je gezond blijft!
In programma's als SOS mijn vakantie spelen vaak andere zaken een rol, zoals darmbacteriën en bloed- en spermavlekken. Dat betekent dat er onvoldoende wordt schoongemaakt. Gezonde mensen zullen daar niet zo gauw ziek van worden, maar mensen die herstellende zijn van een ziekte of operatie, ouderen en kleine kinderen zijn bevattelijker voor ziekten omdat hun afweersysteem minder goed functioneert.
In landen als Nederland leven we eigen 'veel te schoon'. Daarom lopen Nederlanders geregeld bacteriële besmettingen op wanneer ze naar landen reizen waar hygiëneregels minder strikt worden nageleefd. Grieken worden doorgaans niet ziek van het eten van vlees dat ze op de markt hebben gekocht en waar vaak talloze vliegen opgezeten hebben. Hun immuunsysteem is daarop aangepast. Maar wanneer wij hetzelfde vlees voor een maaltijd zouden gebruiken, is de kans om ziek te worden veel groter.
Té goed schoonmaken is dus helemaal niet zo aan te bevelen. Zo is er veel kritiek op Dettol, dat claimt 99,9% van de bacteriën te doden. Zo'n product is een aanslag op je immuunsysteem! Lees de artikelen in de bronnen door en ga eens een kijkje nemen in Micropia (naast Artis) in Amsterdam.