Hoe krijg ik mijn regenpak goed schoon en droog?

Ik heb een regenpak die iedere keer nat blijft aan de binnenkant. Nu is hij ook heel erg gaan stinken. Hoe krijg ik weer een normaal droog regenpak? Kan ik hem ook gewoon wassen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
11.6K
Rieneke1
6 jaar geleden
Zo'n stinkpak heb je ook niks aan, dus ik zou toch voor een wasbeurt gaan. Moet kunnen bij een regenpak toch? Mijn keus zou 40 gr. zijn.

Het beste antwoord

Als je een goed ademend regenpak hebt, dan mag je dat nooit wassen met normaal wasmiddel. Daarvan raken de poriën verstopt en heb je daarna geen ademend regenpak meer. Er bestaat speciaal wasmiddel voor ademende regenpakken, verkrijgbaar bij o.a. buitensportzaken zoals Bever of Perrysport. Lijkt duur in aanschaf, maar voor een handwasje met alleen een jack of broek heb je maar weinig nodig. Voor een paar euro is je regenpak weer als nieuw.

Heb je een goedkoop regenpak dat geen speciale ademende eigenschappen heeft, dan kun je dat wassen met een klein beetje (kwart hoeveelheid) gewoon wasmiddel in water van maximaal 30 graden. Niet warmer wassen, daarvan kunnen de getapete naden losraken en dan is je pak niet meer waterdicht op de naden.

Het kan in de wasmachine, met maximaal 2 dingen tegelijk. Het pak neemt geen water op en laat het ook niet door, dus er is extra ruimte nodig in de machine om te zorgen dat het water en zeep op alle plaatsen komt en vooral ook dat het daarna op alle plaatsen goed wordt uitgespoeld. Centrifugeren heeft geen zin, het water zal blijven hangen in de stof. Haal het pak nat uit de wasmachine en laat het uitdruipen. Af en toe even schudden zorgt ervoor dat er meer druppels afvallen en het sneller droogt. Als de ene kant droog is, doe het pak binnenstebuiten om ook de andere kant goed te laten drogen.

Als je vaak zweet in je regenpak, spoel het dan regelmatig even uit in een emmertje schoon water. Als je dat doet als het zweet aan de binnenkant nog nat is (direct als je thuiskomt) heb je geen sopje nodig. In plaats van een emmer kun je dan ook de douche gebruiken, maar wel met koud water. Ook na elk gebruik binnenstebuiten laten drogen.

Om zweten in je regenpak te verminderen helpt een ademend regenpak. Maar ook daarvoor geldt dat je moet zorgen dat je het niet te warm krijgt. Als de buitentemperatuur warm genoeg is voor een normale spijkerbroek en je doet daaroverheen een regenbroek, is het logisch dat dat te warm is en dat je bij inspanning gaat zweten. Als het buiten niet koud is, maar wel nat, draag dan een sportbroekje en t-shirt met lange mouwen onder je regenpak en neem je gewone kleren goed verpakt mee in je tas. Met een korte legging en strak shirt kun je je gewone kleren daar overheen aan trekken, anders moet je even kleedruimte vinden om van je sportkleren te wisselen naar je gewone kleren.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord! Ga hem even een keer goed schoonspoelen in de douche en uit laten hangen! Wel in de vakantie, tijd genoeg om te drogen..
Inekez1
6 jaar geleden
Mijn regenpak is altijd in 1 nacht wel droog. Bij twijfel of je 'm de volgende dag alweer nodig hebt: droog eerst binnenstebuiten, zodat in elk geval de binnenkant droog is. Als je jack of broek aan de buitenkant nog nat is als je 'm aantrekt is dat niet erg, je gaat er dan toch mee de regen in.

Andere antwoorden (1)

Ook een (goed) regenpak heeft een was-label. In dat geval zou je dus je regenpak in de was kunnen doen.
Om je regenpak van binnen goed droog te krijgen, is het van belang dat je het goed geventileerd laat drogen, dus zo ophangen dat het te drogen gedeelte ook goed gelucht wordt. Niet opvouwen of dubbel hangen.