Hoe kom ik er achter waar ik maden heb zitten in huis?

Ik ben al sinds vanmorgen bezig met vliegen uitmoorden in de woonkamer.

Ik heb ook een vliegenvanger (zo'n plakding in een kokertje) opgehangen zitten er al 12 op.

Als ik denk dat ik alles dood heb. Is het stil en ineens vliegen er weer een stuk of 6 rond.

Bij de achterdeur heb ik een bruine pop gevonden. Deze komt overeen met die van de groene glanzende vlieg. Daar heb ik er ook veel van in huis.

Ik heb alles nagezocht. Maar ergens moet iets liggen. Ramen en deuren zitten dicht. Boven zit niets. Dus ergens op de benedenverdieping moet het zijn.

Ik ruik niets overigens.

6 jaar geleden
66.8K

Antwoorden (3)

Heb je ergens (verlopen) zuivelproducten liggen? Hier kunnen ze vandaan komen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of rottens vlees o.i.d.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maden, vreselijk!
Er zijn meerdere mogelijkheden.
-Zoals rottend voedsel uien en aardappelen, in een pieperbak onderin een keukenkastje. Met het warme weer gaan ze sneller en kook of eet je wellicht vaker pasta / rijst dan anders.
-Het warme weer is ook de boosdoener bij , heel onverwacht, de lege blikjes van nat kattenvoer bv die je in de pedaalemmer weggooit en daarna in de kliko, gewoonlijk.
Vliegen zijn gek op deze blikjes, er blijft meestal wel iets achter, ze leggen er hun eitjes in en je probleem is geboren.
-Zoek in al je kastjes in de keuken, is de meest waarschijnlijke plek in huis voor maaien, maar vergeet ook niet een sporttas waarin bv een vergeten appel ligt.

N.B. Voortaan alle blikken afwassen, maar vooral die van nat kattenvoer (ja echt!) en ook verpakkingsmateriaal van vlees bv afwassen. Alle voedselafval goed verpakken in plastic zakjes die je in de koelkast bewaard (of in de vriezer) tot dat je (dagelijks!) in de kliko kunt dumpen. Deze moet niet naast de achterdeur staan. Nog beter is natuurlijk wachten totdat de kliko opgehaald wordt en op die dag alles weggooien.

Oplossing is
-vliegen de deur uit. Als er sprake is van heel veel vliegen ramen open zetten, ook ‘s nachts, vliegen verdwijnen in de nacht. Een hor kopen en ondertussen alles wat uitkomt doodmeppen.
-eenmaal de maden gevonden, bestrijdt ze dan bv met verdund bleekwater, in een afgesloten ruimte met deksel erop zijn ze er geweest: kliko
-mottenballen in de kliko, vliegen kunnen o.a. niet tegen deze lucht. .
-waterzakjes ophangen doen ze in winkels tegen vliegen, deze kunnen niet tegen de schittering in het water.

Strategisch alle ruimten nalopen, keuken is de meest logisch plek, maar soms moet je 'out of the box' denken. Succes HeerV!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er ligt iets te rotten ergens in je huis. De plaats waar je de pop vond kan ver van de plek zijn waar de maden zaten want die kunnen immers kruipen. Kan er een dode muis of iets dergelijks achter je fornuis liggen? Zijn de vliegen in elke kamer of bijvoorbeeld voornamelijk in de keuken? Check of er ergens en doorvoer is van een leiding of wat ook naar een ruimte waar je niet in kunt kijken en spuit die dicht met pur. Zoek onder je fornuis, achter de plint van je keuken en onder je koelkast naar iets wat daar ligt en aantrekkelijk is voor maden. De kans dat er meer maden komen is overigens klein want de dode vogel of wat het ook was, is intussen wel opgegeten en gemummificeerd. Tenzij er een groot beest ligt ergens maar zolang je je kat net kwijt bent of zo zal dat wel meevallen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Waarschijnlijk is de oorzaak ondertussen opgeruimd en dus ook niet meer te vinden.