Waardoor is mijn was vaal na het wassen?

Ik was vooral katoen met een goedkoop kleurenwasmiddel van de Lidl. Ik gooi altijd de dop vol met wasmiddel en dit doe ik in de wasmachine. 40 graden. Standje katoen.
Handdoeken, t-shirts, sokken, onderbroeken, truien en broeken was ik samen.
Als je nog meer informatie nodig hebt hoor ik het graag!

6 jaar geleden
1.6K
Inekez1
6 jaar geleden
Hoe droog je de was? Buiten aan de lijn in de volle zon? Door zonlicht op donkere katoenen was worden kleuren vaak aangetast. Donkere kleuren kun je beter in de schaduw drogen. Witte was kan prima in de volle zon. Vroeger werd de witte was uitgespreid op een veld of gazon gelegd om te bleken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kwaliteit van de textiel, vooral samen met nieuwigheid bij donkere kleuren, maakt ook een boel uit. Vaal is een beetje vage term, maar donker dat lichter wordt, en ook het omgekeerde, geeft een vale indruk. Zoals een TV die met te weinig verzadiging ingesteld is. Helemaal als donker en lichte dingen bij elkaar in de was gaan. Als je na 1x op 40 graden al duidelijk verschil ziet, zou ik daar als eerste aan denken.
Bij een lichte sluiering van alleen lichte kleuren, kun je juist verbetering krijgen bij drogen in de zon (of heel licht bleken, is eig. beter o.a. omdat het doseerbaar is). Van 1 x zo'n behandeling zie je niks in donkere delen (mits van goede kwaliteit).

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk gebruik je te veel wasmiddel,kijk op de verpakking welke de gepaste hoeveelheid is.Of probeer eens een ander wasmiddel.
fremar
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
Zou best eens kunnen kloppen. Zeker met een kleiner type wasmachine (trommel voor ± 4 kg wasgoed) heb je aan een halve doseerdop genoeg bij niet al te vuile was. Voor een volle lading vuile was in een grotere machine (± 7 kg wasgoed) kun je de doseerdop helemaal vol gooien.