Hoe kan ik zwarte "krassen" van porcelijn verwijderen?

Op het porcelijnen fonteintje zijn door een aluminium huishoudtrap zwarte vlekken ontstaan. Het lijken krassen maar alles voelt helemaal glad aan. Al geprobeerd: schuursponsjes, Commandant polijstmiddel, tandpasta. Wie weet de oplossing?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
27.7K
Will58
6 jaar geleden
dit krijg je niet weg met schoonmaakmiddelen.
sanitair gum is de oplossing. Dit werkt héél goed te verkrijgen in de sanitair winkel. horloges en broek gespen zijn ook vaak de veroorzakers van deze zwarte krasjes.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vandaag meteen een gum gehaald en inderdaad de kleine krasjes zijn verdwenen. Nog een grote (diepere?) kras is gebleven. Ik ga nog een keer met het gum aan de gang, je moet wel flink kracht zetten. Dus wie weet krijg ik die ook nog weg. Bedankt Will58 voor de tip!!

Antwoorden (4)

Heb je het al geprobeerd met zuiveringszout? Aluminiumkrassen lossen vaak op hiermee. Soms wordt het 'baking soda' genoemd, maar het is geen bakpoeder!
Bij een drogist is het vaak te koop als maagzout of zuiveringszout.

Spray wat water over de vlekken en bedek ze met een laagje zuiveringszout. Spuit er met wat glassex ( of een andere glasreiniger)op en schrob met de schuurkant van een sponsje tot de krassen verdwenen zijn. Spoel alles schoon en herhaal als nog niet alles weg is.

Zijn ze nu heel hardnekkig, bedek de krassen dan met een dikke laag zuiveringszout en dek ze af met papieren tissues of keukenpapier. Spuit waterstofperoxide op de papieren laag tot alles doorweekt is en laat alles goed intrekken. Je kunt de wastafel ook nog afdekken met een baddoek ofzo zodat het meer broeit. Als het papier droog is haal je het weg en maak schoon met schoon water en een doekje.

Ik weet niet hoe zwaar de krassen zijn maar blijft er toch iets over dat niet weg te krijgen is, dan heb je nog altijd emailleverf...Het is net een nagellakflesje , met net zo'n kwastje, alleen zit er witte emailleverf in ipv nagellak.
Maak de krassen goed vetvrij met alcohol en droog het goed. Doop het kwastje in de verf en werk lichtjes de verf vanuit het midden van de kras naar de rand toe. Laat minstens 1 uur drogen en schuur de plek dan licht met schuurpapier met hele fijne korrel. Daarna kan je nog een laagje opbrengen en zie je er vrijwel niets meer van.
amc
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste AMC
Ik ben in de weer geweest met baking soda, maar het heeft niets opgeleverd. Ik heb wel een tip gekregen over zgn " sanitair gum ". Dit heeft bijna alle krassen weggehaald. In ieder geval bedankt voor de zeer uitvoerige tip!
Mogelijk krijg je de strepen weg met "wondersponzen", oftewel sponzen gemaakt van melamine schuim. Bij Action kun je ze kopen in een pak van 10 stuks en heten daar "vlekken sponsjes" van het merk Una. Deze sponsjes hebben een polijstende werking.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste Nick,
Bedankt voor je tip. Ik ben er nog niet aan toe gekomen omdat ik een andere tip kreeg over zgn "sanitair gum". Dit heeft bijna lle krassen weggegehaald.
Hallo, Met vloeibaar schuurmiddel inspuiten en met een doek net zo lang zacht wrijven totdat de strepen verdwenen zijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Niet!
Het aluminium heeft de oppervlakte en dus de poriën beschadigd van het glas ( want dat is de het transparante laagje in een pot of fontein) en zit daar in en tussen....
Als het met de genoemde zaken niet oplost( inclusief brasso) kan je het alleen maar nog meer beschadigen om het weg te krijgen maar dan wordt het dof.... met heeeel fijn schuurpapier korrel 600-1000.
Maar dan kan het ook nog méér beschadigen... Succes!