Water is polair, dat betekent dat de ene kant van het molecuul een beetje positief geladen is en de andere kan een beetje negatief. Hierdoor 'wil' water erg dicht bijelkaar zijn, omdat de negatieve kanten de positieve aantrekken en omgekeerd.

Een niet-polaire stof (bijvoorbeeld olie) wordt afgestoten door water, want het is het gunstigste als de watermoleculen zo dicht mogelijk bij andere watermoleculen zijn.

Zeep heeft een polaire kop een een niet-polaire staart. De kop 'wil' dus zo dicht mogelijk bij water zijn, de staart zo ver mogelijk er vanaf. Hierdoor bindt zeep bijvoorbeeld olie aan water. Lucht is ook niet-polair, dus de staart van het zeepmolecuul zal aan de lucht binden. Heb je hier er een heleboel van naast elkaar, dan krijg je een vliesje van zeep tussen het water en de lucht.

Als er dus luchtbelletjes in het water komen, dan worden ze ingekapseld door de zeep en die blijven als belletjes langer heel dan alleen lucht. Hierdoor schuimt zeep dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zeep ontstaat door de verzeping van een vet met loog.
Verzeping is een chemische reactie waarin een ester gehydrolyseerd wordt met behulp van water. Daarbij ontstaan een alcohol en een vetzuur. Een base wordt gebruikt als katalysator. De reactie heet verzeping, omdat deze reactie plaats vindt bij de productie van zeep uit vet met behulp van een loogoplossing.

Zeep kan vast of vloeibaar zijn, en is een oppervlakte-actieve stof; een stof die de oppervlaktespanning van een vloeistof kan verlagen. Deze eigenschap wordt gebruikt om het water en de zeep makkelijker in de textiel te laten dringen, en zorgt dat zeep gemakkelijk schuim vormt.