Hoe krijg ik die rooklucht het beste uit m'n huis?

Ik ben net verhuisd. De vorige eigenaar rookte als een kalkoven. De rooklucht zit letterlijk "in" het huis. Wat zijn de beste methoden om deze lucht z.s.m. uit mijn huis te krijgen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.6K
Ritsuka
7 jaar geleden
alles sauzen hielp bij mij, vooral de plafonds, en 1 muur die van gips was.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
er zijn speciale middelen, op natuurlijke basis, om deze nare geur permanent te verwijderen. Geurneutralisatie

Antwoorden (3)

"Rooklucht verwijderen uit huis

(...)

Wierook
Als je een onaangename rooklucht wil verdrijven uit je huis is het een goede optie om enkele stokjes wierook op te steken. Wierook wordt al jaren gebruikt als natuurlijke geurvreter en is derhalve zeer geschikt voor het maskeren en neutraliseren van een rooklucht. De hoeveelheid wierook die gebruikt kan worden is afhankelijk van de mate waarin een vertrek is aangedaan door rooklucht. Bij een volledig doorrookte kamer is wierook waarschijnlijk geen sluitende oplossing, maar in veel andere gevallen kan wierook een heel goede oplossing zijn voor het verwijderen van rooklucht uit je huis.

Azijn
Rooklucht kan ook verwijderd worden door middel van azijn. Azijn is een enorm sterk middel dat in staat is om onprettige geurtjes en luchtjes te absorberen. (...) Het is verstandig om enkele schaaltjes azijn op verschillende plekken in het vertrek te zetten om de rooklucht gelijkmatig te verwijderen. Ververs de schaaltjes azijn regelmatig en blijf het vertrek goed luchten. Als je deze methode combineert met het grondig schoonmaken van de meubelen en het grondig wassen van stoffering, mogelijk ook met verdunde azijn, is het mogelijk om een vertrek, huis of auto volledig vrij van rooklucht te maken.

Koffie
Ook koffie kan gebruikt worden om een onprettige rooklucht te verwijderen, aangezien koffie eveneens een natuurlijke geurvreter is. Zet door het gehele vertrek schaaltjes met koffie en zorg ervoor dat het vertrek wederom goed gelucht wordt. verdeel de schaaltjes goed over het oppervlak en heb verder geduld. Het is natuurlijk wel van belang dat je gemalen koffie gebruikt voor deze methode, omdat het malen van koffie er voor zorgt dat de geur van de koffie beter vrij komt en derhalve de rooklucht kan maskeren.

Luchtverfrisser
(...) Luchtverfrissers zijn te koop in alle vormen en maten, maar de elektrische variant is veruit het meest geschikt voor het verwijderen van rooklucht. Neem wel het object dat ontdaan moet worden van zijn rooklucht in achting, want er zijn speciale elektrische luchtverfrissers voor auto's en specifieke luchtverfrissers geschikt voor normale stopcontacten in huis. Het is aan te raden om de After Tabacco luchtverfrisser van Ambi Pur of Brise uit te proberen, aangezien deze elektrische luchtverfrissers speciaal gemaakt zijn voor het verwijderen van rooklucht. Deze luchtverfrissers zijn te koop bij verschillende normale drogisten en online drogisten en zijn bovendien niet duur.(...)"
7 jaar geleden
Een ozongenerator.
Die worden ook gebruikt na een brand.

Je mag alleen niet thuis zijn en het duurt wel even.
Ik gok een paar dagen voor een heel huis.
Maar je kan het ook 24 uur (22 a 23 uur want als je huurt moet je het ding ook ophalen en terugbrengen) en als dat niet genoeg is het later nog een keer doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn inderdaad heel wat hulpmiddeltjes. Mijn ouders kregen met hetzelfde probleem te maken en gewoon goede ventilatie hielp volgens hen het best. Ook al heeft het een een tijdje geduurd (zij verluchtten door ramen en deuren open te zetten)...

Misschien dat ook mechanisch ventilatiesysteem kan helpen? Dat is natuurlijk wel direct een investering... Wel interessant gezien de andere voordelen zoals betere luchtkwaliteit, vochtafvoer, ...