Waarom moeten contactlenzenbakjes aan de lucht drogen?

Mijn contactlenzenbakjes moet ik regelmatig (eigenlijk elke dag) schoonmaken. Na het afspoelen mag ik ze niet met een schone doek of tissue drogen; in plaats daarvan moet ik ze aan de lucht laten drogen.

Waarom is dat? Volgens mij krijg je juist eerder last van kalkaanslag op je bakjes als je ze aan de lucht laat drogen.

14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hè? Moet jij je lenzendoosjes drogen? Ik droog die van mij eigenlijk helemaal nooit... Maar het lijkt me inderdaad niet logisch om ze aan de lucht te laten drogen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Hoe was jij ze dan? Of neem je ze gewoon kleddernat in gebruik, waardoor je in feite je bewaarvloeistof aan het verdunnen bent?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik gooi de lenzenvloeistof eruit, spoel de bakjes met water om, gooi het water eruit, en doe er weer nieuwe vloeistof in. Zo is het bij mijn opticien aan mij uitgelegd toen ik met lenzen begon, en zo doet bijna iedereen die ik ken met lenzen het ook, dacht ik zo.

Het beste antwoord

Zo heb je de minste kans op bacterieën.

Wanneer je met een doekje of tissue zou drogen, zullen er altijd stofdeeltjes in het bakje achterblijven, die dan weer aan je lenzen kunnen kleven.

Wat betreft kalk, zal het wel meevallen. Spoel het af met koud water, dan heb je de minste kans op kalkaanslag. Als je het bovendien met je vinger goed schoonpoetst en het daarna goed afspoelt, zal kalk geen kans maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik heb zelfook lenzen.
Ik spoel ze om met water en dan gelijk me vloeistof erin mij is nooit verteld dat is mijn bakjes hoef te laten drogen.
en zoals hierboven vermeld als je met een handdoek doet blijven er toch stofdeeltjes achter als je dat aan je lenzen heb en je doet ze in kunnen je ogen gaan irriteren of zelfs licht beschadigen.
Je hebt namelijk maar1paar ogen waar je zuinig op moet zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik spoel de bakjes nooit met gewoon water, gooi de vloeistof eruit en laat het dan drogen. 's Avonds weer nieuwe vloeistof erin en lenzen erin, klaar.