Hoe verwijder je een plakbandlaag van een geverfd oppervlak?

Gisteren hebben een paar kinderen onze poort proberen versieren en er plakband aan gehangen. Er blijft hiervan echter nog een restant over een dun plaklaagje die blijft plakken op de verf van de poort! Weet iemand toevallig hoe ik dit er voor zover mogelijk van krijg zonder de verf te schenden? Alvast dank.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
20.9K

Antwoorden (6)

Voorzichtig met een föhn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En dan een stukje papier erop even wachten dat het "afgekoeld" is en dan eraf halen.
Gewoon met een beetje wasbenzine , op een doekje en even poetsen tot het weg is.
Met een beetje lampolie, of spiritus wil ook.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
+ ik gebruik van dit rijtje altijd de lampolie. Werkt naar mijn mening fantastisch en heeft bij mij nog nooit verf aangetast. Ik heb het gebruikt op:
- Glas (prijs sticker/barcode, jeweetwel die zo half afscheurt als je probeert deze te verwijderen)
- Matglas (prijs sticker/barcode)
- Steen (mokken, borden, schaaltjes...ook prijsstickers/barcodes)
- Metaal (grote witte keurmerk sticker van een lamp...vol in het zicht...op alle 6 de stelen van 1 staande lamp)
- Plastic bewaardoos (sticker met "deze verpakking is geschikt voor de magnetron")
- Gefineerde tafel (plakband waarme een bordje op de tafek geplakt was "showmodel €100")
- Laminaat (met plakband een karton vast geplakt tegen druppels met schilderen en te lang laten zitten)
- Tegels (Schilderstape resten...koop nooit Tesa")
- Make-up (Alarm sticker)
- Achterkant van een boek (sticker over de barcode met het "Bart Smit" logo)
- Een gelakte eettafel. (Postzegel die per ongeluk los geraakt was van het boekje en vast geplakt raakte aan de tafel)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op vrijwel al die voorwerpen gebruik ik wasbenzine, maar vooral ook omdat dat voor het grijpen staat ;-) En inderdaad, heeft nog nooit problemen gegeven.
Lijmresten van plakband verwijder je met... plakband.
Serieus, een stukje ducttape op de lijmresten wrijven en het tape bijna evenwijdig aan het oppervlak er af trekken. Lijm hecht beter aan lijm dan aan oppervlak. Als je dit niet al te lang na aanbrenegen doet werkt het perfect.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een laagje pindakaas erop smeren een nachtje in laten trekken en de volgende dag met een natte doek verwijderen. De natuurlijke olie in de pindakaas emulsifeert de lijm zodat het niet meer plakt.

Lichte plakband is prima, mits je geen zwaar geschut neemt zoals Duct tape, want dan neem je zo een oude stuk loszittende laag verf mee. Wikkel de plakband met de niet plakkende kant om je vinger en dep met de plakkende kant snel op de lijmresten.

Hitte via een föhn werkt goed, maar de kans bestaat dat je de verf ermee toch beschadigt omdat je te lang op een plek blijft hangen.

Let op! Lampolie, wasbenzine, en allerlei andere chemische troep zorgen ervoor dat de verf hoe dan ook wordt aangetast. Dat merk je goed als de verf daarna dof uit gaat zien. Maar ook later als je de producten zelf niet goed heb verwijderd van de geverfde oppervlakken.
7 jaar geleden
Nagellakremover. Probeer het wel eerst op een onopvallende plek voor het geval het meer weghaalt dan je lief is.
7 jaar geleden
Met HG Stickeroplosser kan dat.

'De HG stickeroplosser verwijdert eenvoudig stickers en stickerlijm van bijna alle ondergronden. Gebruik deze stickeroplosser wel altijd onverdund. Zo weet je zeker dat zelfs de meest koppige, hardnekkige stickers loslaten. Hoe werkt het? Laat de HG stickeroplosser even inwerken en verwijder hierna de sticker. Zit de sticker er nog? Damn, wat een plakker. Om overgebleven lijmresten te verwijderen breng je de HG stickeroplosser nogmaals aan. Met een doek veeg je deze resten weg.'