Hoe krijg ik tomaten saus uit mijn vitrage?

Gister maakte ik een blik haring in tomatensaus los. Het deksel schoot los en de saus kwam in de vitrage. Die heb ik gewassen in een programma voor fijne was. Opgehangen en later zag ik licht oranje stippen. Gegoogeled en zag citroensap erop doen, gedaan, helpt niet . wat nu?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K
Amadea
8 jaar geleden
Je had de plek vóór het wassen moeten behandelen met citroensap. Ik ben bang dat je het er nu voorgoed in hebt laten trekken...
paulus811
8 jaar geleden
Al met Oxy Action geprobeerd? Voor het wassen op de vlek(ken) smeren, laten inweken en daarna wassen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor het wassen? hm sjah, kon wel eens te laat zijn dan. Ze zijn al gewassen en warmer dan fijne was kan niet.
zondag
8 jaar geleden
Doe ossengalzeep op de oranje vlekken, dat heeft een blekende werking. Eerst een nachtje in laten trekken en dan de vitrage weer wassen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed nieuws!! Ik heb gister Oxy Action erop gedaan. Vannacht in laten zitten, vanmorgen gewassen en het is WEG!! Hiep hiep HOERAAA!! (wat mij betreft mag je dat wel bij antwoord neerzetten want dat is het ook) Iedereen harstikke bedankt. En ossengalzeep zal ik ook onthouden. Top!

Antwoorden (2)

Je zou dit kunnen proberen (eerst op een klein, onopvallend hoekje van de vitrage, om te zien of kleur of weefsel niet worden aangetast!):

1. Maak de vitrage nat met water
2. Doe wat vaatwasmiddel (!) op de vlek en wrijf het er zachtjes in
3. Wrijf dan met een ijsblokje over de vlek
4. Als de vlek nog zichtbaar blijft, maak dan een schone doek nat met (kleurloze!) azijn en probeer daarmee de vlek te verwijderen. Het zuur in de azijn zou de resterende oranje kleur moeten oplossen.
5. Was hierna de vitrage op de gebruikelijke manier.
Ik hoop voor je dat het helpt. Succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De vlek goed insmeren met groene zeep en dan minstens een nacht in laten trekken. De volgende dag wassen : weg is de vlek!

Groene zeep is te koop bij de supermarkt (bv Jumbo en AH) niet duur en werkt goed. Is in pot te koop, deze is beter voor dit klusje dan de (duurdere) vloeibare versie.
Ook te gebruiken als allesreiniger en als afwasmiddel, zelfs als shampoo.
Succes volgende keer, is mileuvriendelijk en niet duur!