Welke middelen tegen vlooien kan ik op mijn stoffen bank gebruiken?

Gezellig, een feestje met een paar honderd (of misschien wel veel meer!) vlooien. Nu wil ik graag dit feestje beëindigen en heb de hond al voorzien van een tablet en alle hoeken/kieren/etc voorzien van omgevingsspray.

Maar nu kijk ik nog tegen twee stoffen bankstellen aan. Wat moet ik daarmee doen? Ik wil er eigenlijk geen gevaarlijke stoffen op spuiten omdat ik -maar over een tijdje ook weer bezoek- er regelmatig op gaat liggen.

En wat kan ik het beste doen met de jassen die in de bijkeuken hangen, boven de mand waar mijn hond slaapt? Gaan vlooien daar ook inzitten? Ik kan deze jassen niet wassen boven de 50 graden dus dat heeft dan ook weinig nut. Overige kleding -wat ik draag en wat nog beneden lag op de tijd van de uitbraak- wordt uiteraard straks wel gewassen op 60 graden met een scheutje azijn erbij.

Zijn er nog meer middelen die ik kan gebruiken of acties die ik kan ondernemen om er extra zeker van te zijn dat deze beestjes snel dood zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
15.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die de kledingstukken die niet heet gewassen kunnen worden in een plastic zak en bind deze goed dicht, laat de zak zo een dag of 10 staan. De vlooien zullen door gebrek aan zuurstof dood gaan. Op je bank ben je voor zover ik weet, het beste af met Roxasect tegen vlooien:
https://www.kruidvat.nl/roxasect-vlooienspray/p/1583660
https://www.bik-bik.nl/product/3641/vlooien-spray-300ml-roxasect

Antwoorden (2)

O dear, de schrik van elke honden- en kattenbezitter..

Crea geeft al een goede tip in de reactie, namelijk om jassen e.d. in een vuilniszak te stoppen en een paar dagen goed afgesloten te laten staan. Je kunt spullen ook een nacht in de vriezer leggen, eventueel in een plastic zak.

Banken kun je uiteraard niet in de vriezer zetten, daarvoor zul je een oppervlaktebehandeling moeten doen. Er zijn diverse middelen in de handel die hier geschikt voor zijn, en nadat je de vlooien hiermee hebt gedood, kun je natuurlijk met een ander middel en water nog eens schoonmaken. Vraag eens advies bij de dierspeciaalzaak, daar zullen ze je vast kunnen vertellen welk middel te gebruiken is op de bank.

Wil je een meer natuurlijk middel, dan zou je azijn kunnen gebruiken. Het schijnt dat het zuur zowel de eitjes als de vlooien doodt. Je kunt een sopje maken met verdunde (schoonmaak)azijn en daar je bank goed mee afnemen. Onafhankelijk van het gekozen middel kun je het beste eerst proberen op een stukje van de bank waar het niet zou opvallen of dit geen verkleuring geeft.

Het hangt natuurlijk een beetje af van het materiaal van de bank. Uit mijn ervaring met een kat die regelmatig ongelukjes heeft, kan ik je vertellen dat bekleding van textiel over het algemeen heel goed schoon te maken is met een sopje (met azijn of een ander schoonmaakmiddel) en daar beter tegen kan dan je in eerste instantie zou denken, maar dat het soms wel wat verkleuring kan veroorzaken - in mijn ervaring afhankelijk van het precieze materiaal en de kleur. Wat je ook zou kunnen doen, is gebruik maken van een stoomreiniger. Die kun je eventueel huren bij een bouwmarkt. De hete stoom doodt zowel vlooien als eitjes. Als je het niet aandurft en je bent bang dat je je bankstel beschadigt, zou je advies kunnen vragen bij een professionele meubelreiniger. Het hangt er ook een beetje vanaf hoe zuinig je bent op je bank. Ik heb mijn bank tien jaar geleden bij de kringloop gekocht, dus als ik op een dag dat ding niet meer voldoende schoon krijg, gaat hij gewoon de deur uit en koop ik wel een andere. Als je bank net nieuw is, zou je bijvoorbeeld ook advies kunnen vragen bij de verkoper.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik had eens een bed vol vlooien van een jonge kat die ik net gekregen had.
Veel knoflookpoeder over strooien.
Daar houden ze niet van.
Maar dan nog moet je de omgeving ook goed reinigen.