Welke chemische stoffen bepalen de geur van een hete strijkbout?

Iedereen kent wel de typische geur die ontstaat als de strijkbout lang erg heet heeft staan wezen. Maar wat is de chemische stof die we dan ruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In het strijkijzer is de gloeidraad gewikkeld om een stuk mica en ook wordt de spiraal afgeschermd met mica. Mica is een mineraal dat goed weerstand biedt tegen de hitte en tevens goed elektriciteit isoleert.
Omdat strijkijzers inderdaad heel anders ruiken dan b.v. elektrische kacheltjes met keramische elementen neem ik aan dat de mica de geur verspreidt.
Het smeltpunt van mica licht bij ruim 1250 graden en het kan continu zo'n 550 graden aan dus zorgen hoef je je er niet om te maken, maar het geeft een geurtje.