Mijn kamertemperatuur is nu 24 graden terwijl de thermostaat klok op 15 graden staat. Hoe kan dit? Wat kan ik er aan doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
7.8K
Ritsuka
6 jaar geleden
Is het door stoken gekomen?

Antwoorden (3)

Dan is jou kamer waarschijnlijk aan de zonzijde van het huis.
Als de zon een groot deel van de dag lekker op je ramen heeft geschenen, kan de temperatuur behoorlijk oplopen.

Oplossing: Overdag je ramen en gordijnen dichthouden. En in de avond, wanneer het buiten afkoelt, je ramen openzetten. Die zou je 's nachts open kunnen houden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
+ Nog effectiever dan gordijnen dicht is zonwering aan de buitenkant. Dat hoeven geen dure screens of rolluiken te zijn. Een paar kleine schroefjes in of boven het kozijn en daar een goedkoop bamboe rolgordijn van de Xenos aan hangen is erg effectief. Gewone witte lakens werkt ook, maar daar kun je niet doorheen kijken. Andere optie is een schaduwdoek boven de ramen spannen, maar dat kan alleen op de begane grond boven eigen grond. Ramen en deuren overdag gesloten houden. Als het buiten 20 graden is, wordt het binnen ook 20 graden met alles open. De zon op de ruiten en apparaten in huis warmen het nog iets verder op.
Een verwarming (want daar is die thermostaat aan gekoppeld) kan je huis wel warmer maken maar niet kouder. Daar heb je weer een heel aparte installatie voor nodig (airconditioning) die in ons klimaat eigenlijk nauwelijks loont. Zodra de verwarming niks meer hoeft te doen om de temperatuur te verhogen naar de ingestelde temperatuur, is er niks wat het ding kan doen om verdere opwarming te voorkomen.

Maar er is geen enkele manier om te voorkomen dat uiteindelijk het IN het huis net zo warm of bijna net zo warm wordt als daar buiten, en als je ergens de zon op het raam of op een grote muur hebt, zal dat je huis - afhankelijk van de mate van isolatie - ook flink opwarmen.

Het enige wat je kunt doen om te voorkomen dat het te warm wordt in huis is eigenlijk het zelfde als zorgen dat het niet te koud wordt : goed isoleren (spouwmuur). Daarnaast kun je proberen de warmte overdag buiten te houden en 's avonds juist de koele lucht binnen te laten. Ook een ventilator kan veel schelen, al is het maar voor de gevoelstemperatuur. En op warme dagen is het vaak ook niet verstandig de oven lang te laten draaien of veel pannen op het gas te hebben.

Als het nu al 24 graden binnen is, warmt je huis dus heel makkelijk op. Luchtige kleding, een ventilator en als het nog warmer wordt iets van een plantenspuitje bij de hand kan je helpen het binnen uit te houden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kan 2 oorzaken hebben:
de eerste zoals hierboven al gezegd is, zon in de kamer waardoor die opgewarmd wordt
de tweede is een kapotte thermostaat, maar dan zou de radiator warm moeten zijn , en daar zeg je niets over.
anneliez