Hoe kan ik groene vlekken van varens verwijderen op wandelbroek ?

M’n man heeft serieuze vlekken van varens (groen) op zijn wandelbroek ( merk : Fjällräven) opgelopen, nu heb ik deze al met ossengal zeep en bruine zeep, gewone was zeep gewassen en deze vlekken geraken er maar niet uit.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Vermoedelijk krijg je die op dezelfde manier als grasvlekken weg, want beide soorten groene vlekken worden veroorzaakt door chlorofyl dat een zeer sterke kleurstof bevat:

- de vlekken deppen met doek waarop je alcohol (90%) of wat brandspiritus doet.
- of de vlekken insmeren met afwasmiddel, in laten trekken, uitspoelen, en dan wassen.
- het kledingstuk wassen in water met een flinke scheut ammoniak.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bedank vr de tip, had dit nog ergens gelezen, maar ben een beetje bang dat ik de stof kapot doen. Wat doet die ammoniak eigenlijk ??
Amadea
8 jaar geleden
Ammoniak heeft geen bijtende maar wel een reinigende werking. Het bleekt het vuil weg. Doe dat dan trouwens wel met handschoenen aan, want het is slecht voor je huid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ok, bedankt, gebruikte vroeger ammo om te poetsen. Bleek het vuil weg maar toch niet de kleur van de broek ?? dan ben ik even ver van kant