Hoe krijg ik die kalkvlekken uit natuurstenen badkamertegels?

Onder de douche ( en in de hele badkamer) liggen natuurstenen tegels, waar kalk op komt. Ik heb geprobeerd om het met kalkreiniger te verwijderen maar daar maak ik het alleen erger mee.
Ik heb al een beschermer er op gedaan voor natuursteen maar ik ben bang dat het leed al geleden is want het helpt niks meer.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
31.2K

Het beste antwoord

Je moet een zo mild mogelijk middel gebruiken op natuursteen. Het is namelijk niet geglazuurd, waardoor het veel kwetsbaarder is dan gewone tegels.

Tips die ik vond tegen kalkaanslag:
- Een theedoek met karnemelk op de plek leggen, een nacht lang.
- Een schuursponsje met tandpasta.

Azijn zou dezelfde reactie aan kunnen gaan als Antikal.

Tips om je vloer weer goed te krijgen:
- Maak de vloertegel vetvrij met thinner.
- Als je gladde tegels hebt kun je met waterproof schuurpapier (korrel 600 of 800 de plek bewerken.
- Een ruwere tegel kun je schuren met korrel 400.
Als je kleurverschil hebt kun je de vloer behandelen met vloerwas voor natuursteen.

Uitgebreidere info vind je in de bron.

Probeer ervoor te zorgen dat er geen kalkvorming op je vloer ontstaat, want het is echt moeilijk te verwijderen zonder dat je je vloer beschadigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wat je zou kunnen proberen is (natuur)azijn. Gewoon een paar flessen kopen en het steen hiermee behandelen. Het is het proberen waard, het kost ook niet veel. Ik heb er goede ervaringen mee. Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuursteen mag je absoluut niet met kalkreiniger behandelen. Ik ben inderdaad bang dat het leed al geleden is en dat er niks meer gaat helpen. De tip over schoonmaakazijn zal je ook niet meer helpen: ook dat vreet je natuursteen aan, als het kalkhoudende steen is. Het enige wat je nog kunt doen is er een soort coating overheen smeren (b.v. HG Golvpolish), maar ik ben bang dat het daar ook niet mooier van wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's nou toevallig!
Ik dacht net: dat is een vraag voor jou!
HG. kalkaanslag verwijderaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb een onbehandelde natuurstenen zwarte douchebak. voorbehandeld met karnemelk en latren intrekken.
na een jaar ziet de douche wit van de kalk. (en mijn (ex)vrouw nog reinigen met javel!!!
nu met slispapier 240 samen met olie opgeschuurd. alle overtollige olie met witaanslag verwijdert met keukenrol. daarna terug met olie ingesmeerd. deze laat ik nu een dag intrekken. en dan een een impregneermiddel voor natuursteen insmeren. maar dat moet nog gebeuren. het probleem is dat je glas van de douche reinigt met antikalk maar als dit in de douche komt slaat het goedje wit uit op de natuursteen. nu een goed impregneermiddel vinden.
Toegevoegd op 03 januari 2022 15:31: afbeelding