Hoe haal ik pastasaus uit een afwasborstel?

Vorige week nieuwe afwasborstel gekocht en heb net de eerste keer dat we pasta aten vergeten om de borden eerst goed af te spoelen met als gevolg dat de afwasborstel haren nu oranje zijn..

Heeft iemand een tip hoe ik dit kan oplossen? Het zit er nu 10 minuten in, dus hoe sneller een antwoord, hoe sneller het opgelost kan worden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dasty erop spuiten en onder de hete kraan. Of een wasje draaien en de afwasborstel meewassen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor het snelle antwoord. Ik ga het meteen proberen!
ronron1212
8 jaar geleden
Leg ze gewoon in een afwassopje een paar uurtjes en schoon zijn ze weer.
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
een afwasborstel kost een paar dubbeltjes. koop een nieuwe en gebruik de verkleurde borstel als voorwasser
Cryofiel
8 jaar geleden
Mij overkomt dit ook met enige regelmaat... Ik doe er meestal niets aan. Gewoon de borstel goed afspoelen. Dan is hij nog steeds oranje verkleurd, maar er komt niets zichtbaars meer af. Dat betekent dat je hem gewoon kunt gebruiken voor alle volgende vaten - immers, als er niets meer afkomt, zullen die volgende vaten niet vies worden van die nu oranjekleurige borstel. Geleidelijk zal de oranje kleur toch slijten. Bij mij zijn daar meestal zo'n vijf tot acht vaatwasbeurten voor nodig. Daarna ziet hij er weer keurig uit. Samenvattend: gewoon niets doen. Dat is makkelijk en het werkt prima.

Het beste antwoord

Laat de afwasborstel een uurtje weken in een mengsel van heet water en bleek of een mengsel van water en chloor. Daarna is hij weer helemaal schoon. Goed uitspoelen met heet water, en je kunt de borstel weer gebruiken.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toevallig had ik dit als eerste gedaan, maar zag na 15 minuten nog geen resultaat, maar dan laat ik het voorlopig nog ff in water en bleek staan. Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Draai de borstel mee in de vaatwasser, of als je die niet hebt in de wasmachine in een waszakje.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik wist niet eens dat je de afwasborstel in de wasmachine kon laten meedraaien. Bedankt voor de tip!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik deed dat wekelijks, toen ik nog geen vaatwasser had. Gaat prima.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een afwasborstel wordt snel een broeinest van bacteriën. Laat hem daarom elke dag meedraaien in de vaatwasser.
Wat minder chemisch dan chloor/bleek: zet de borstel een uurtje in heet water met soda, doet ook wonderen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals fritsje zei, soda doet wonderen. Dat zei mijn overleden oma ook altijd en kijk hoever het haar heeft gebracht! Topvrouw. Mijn eigen twist aan het verhaal is dat ik meestal een nieuwe koop als de vorige vies is. Misschien kun je meerdere borstels aanschaffen om een roulatie systeem te verzinnen waarbij 1 borstel in de soda staat en 1 borstel gebruikt kan worden voor de vuile vaat. kijk maar effe wat je het handigste vindt... Bronnen:
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Borstel_%28gebruiksvoorwerp%29