Mag een huisbaas eisen dat hij in mijn huis rondkijkt?

Ik huur een huis van een stichting. Van de week stond mijn huisbaas onaangekondigd op de stoep om iets na te kijken. Nu was mijn huis ook best een troep. Nu eist de huisbaas dat het heel goed opgeruimd wordt en dat hij weer onaangekondigd bij mij langs kan komen. Ik moet hem dan ook binnenlaten. Volgens hem mag hij mij eruit zetten als het niet opgeruimd is en dat ik verplicht ben om hem binnen te laten omdat dit huis van die stichting is. Ik heb al tegen hem gezegd dat ik het weiger om hem binnen te laten. Ik vertelde hem dat ik het al opgeruimd had. Dat wilde hij hoogstpersoonlijk controleren maar heb ik geweigerd.

Mijn vraag is dus:
- ben ik verplicht hem binnen te laten als hij aan de deur staat?
- kan hij mij eruitzetten als hij vind dat het huis er nog steeds niet uitzet(naar zijn standaarden)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nee
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eisen mag hij dat natuurlijk wel, ja mag ook van alles eisen.
Maar je hoeft hem niet binnen te laten.
En hij kan je er niet zomaar uitzetten, daar moet een rechter aan te pas komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.huurders.info/beeindiging-huurcontract/verhuurder-zegt-op/
http://www.huurders.info/beeindiging-huurcontract/opzeggingsgronden/
Over je andere vraag kan ik even geen link voor vinden, maar het idee is dat je het huis wat de vraag betreft als jouw eigendom kan zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook wel een interessante link:
http://www.promocon.be/blog/2013/09/11/mag-een-eigenaar-de-woning-van-zijn-huurder-bezoeken/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is wel een .be (België) link,
dat is in Nederland voor zover ik weet geen recht van de verhuurder. En daarnaast, stel al is dat een recht, wat als je hem simpelweg niet binnen laat, wat kan die dan, een rechtzaak beginnen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
volgens mij mag de verhuurder 1 maal per jaar onaangekondigd een bezoek brengen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ stel dat jij eigenaar bent van een woning dat je wilt gaan verhuren, dan zou je toch ook liever hebben dat het onderhouden wordt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat niet om onderhoud en in principe gaan we er hier vanuit dat het in Nederland afspeelt.
http://www.verhuurcommissie.nl/publicaties/2/Toegang-tot-de-woning-voor-renovatie
Kijk bij het commentaar alleen voor dringende werkzaamheden.
Verder nergens voor en zeker niet om te komen controleren..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
taillie: ik zou het wel graag willen dat mijn huis onderhouden wordt, mijn vraag is: moet je perse de huisbaas binnen laten omdat het een huis van zijn stichting is, of mag je dit weigeren? en mag hij je eruit zetten omdat je je huis niet opgeruimd hebt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het gewoon rommelig of echt een gore bende (evt incl ongedierte? ;-)).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat versta je onder niet opgeruimd hebben? De verhuurder mag echt niet zonder jouw toestemming binnen komen en hij kan je hiervoor ook de huur niet opzeggen.
Wel moet je de verhuurder binnen laten als er werkzaamheden verricht moeten worden die van belang zijn.
En dan nog is het meestal niet de verhuurder maar een aannemer die eerst komt kijken. Laat je niet overbluffen en zeg de volgende keer gewoon,nee u komt er niet in en mocht hij dreigen met uithuiszetting dan zeg je alleen maar: succes ermee,ik hoor het wel en je doet de deur dicht. De verhuurder heeft geen poot om op te staan als er door omwonenden geen klachten over jou zijn binnen gekomen.

Het beste antwoord

Als huurder heb je in Nederland veel rechten, en slechts een aantal plichten: je huur netjes op tijd betalen, geen overlast veroorzaken, de woning/het gehuurde niet beschadigen en het gehuurde niet voor iets anders gebruiken dan waarvoor het is bedoeld (erin wonen als het een woonhuis is).

Als je aan deze paar simpele plichten voldoet dan heeft de verhuurder geen enkel recht om bij jou een voet over de drempel te zetten, weiger dus altijd en doe anders aangifte van huisvredebreuk.

Als huurder kan je ook naar de huurdersvereniging stappen, deze vereniging is er speciaal voor dit soort dingen.

Er is veel informatie over dit onderwerp, je vindt heel veel info als je even goed zoekt met Google, laat je niet gekmaken met één mening, ook niet die van mij ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
De huisbaas mag binnenkomen als er iets moet worden gerepareerd, maar dat zal hij eerst moeten aankondigen. Verder heeft hij geen recht van spreken als het om jouw leefwijze gaat. Jou eruit zetten is al helemaal niet aan de orde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartelijk bedankt voor je reactie

Andere antwoorden (1)

Nee, hij mag niet naar binnen, en zolang jij je huur netjes op tijd betaald, en verder geen overlast veroorzaakt kan de huisbaas je niet maken.