Welke wasmiddelen zijn nodig om alle soorten was schoon te krijgen?

Ik heb net een nieuwe wasmachine gekocht. Daar zat een boekje bij met tips voor een schone was.

In dat boekje staat dat ik voor elke soort was een apart wasmiddel nodig heb. Als ik alles optel, zou ik wasmiddelen moeten aanschaffen voor de volgende soorten was:
--  Bonte was van 30°. Vloeibaar, want poeder lost slecht op in koud water.
--  Bonte was van 40° en 60°.
--  Bonte was van 90°. Met kleurbeschermer, dat is nodig op die temperatuur.
--  Witte was van 30° en 40°. Vloeibaar, zie hierboven. Met iets speciaals omdat witte was niet altijd wit wordt bij zo'n lage temperatuur. Zou enige blekende werking moeten hebben voor een extra wit resultaat.
--  Witte was van 60° en 90°. Poeder, want dat zou beter zijn. Met witmaker, of met iets 'blauw'-achtigs, want blauw zou wit extra wit doen lijken.
--  Wolwas.
--  Fijne was, want een gewoon wasmiddel beschadigt de fijne vezels.

En dan ook nog eens verschillende soorten wasverzachter voor verschillende soorten was, hoewel de lijst met soorten wasverzachter korter is dan de lijst met soorten wasmiddel.

Het lijkt mij eerlijk gezegd schromeloos overdreven om zeven soorten wasmiddel in het kastje te hebben staan, en dan ook nog eens diverse soorten wasverzachter.

Wat is in de praktijk een goede "verzameling" wasmiddelen? Mijn was is nooit echt vuil, het ergste is af en toe wat aarde/modder en soms zoutvlekken van het zweten (sportkleding).

Toegevoegd na 40 seconden:

Voor zover het uitmaakt:
Ik heb geen droger. Ik droog mijn was aan de waslijn.

10 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Formil van Lidl komt al jaren als beste uit de diverse tests qua prijs en kwaliteit.
Cryofiel
10 jaar geleden
Is dat Formil voor alle soorten was geschikt, of moet ik dan zeven soorten Formil kopen? ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
koop gewoon 1 fles voor de bonte was en een flesje Echfawit, het enige dat ik daar nog bij gebruik, is st Marc waspoeder voor de werkkleding van mijn zoon. Als je wollen kleding hebt, dan moet er nog een wolwasmiddel bij. 1 Soort wasverzachter lijkt mij meer dan genoeg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Formil vloeibaar, we gebruiken het al jaren voor alle soorten was.
Rieneke1
10 jaar geleden
Geen wasverzachter gebruiken, maar schoonmaakazijn.
Goed voor je machine, het milieu, en dierproefvrij.
En nee, je was gaat niet naar azijn ruiken.
Cryofiel
10 jaar geleden
Azijn gebruik ik ook regelmatig, dat gaat inderdaad prima. Ik heb zelfs wel eens per ongeluk aceto balsamico in de wasmachine gedaan... Och, dat ging ook goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een speciaal wolwasmiddel voor echte wol is wel aan te raden. Ik had twee mooie wollen truien, maat 38, die zijn nu maatje 32.

Het beste antwoord

Het is inderdaad een hele lange lijst. Ik moet zeker eens kijken wat de mijne aangeeft, misschien ook wel zo'n lijst. ;-)
Ik gebruik zelf vloeibaar wasmiddel, doordat dit zo geconcentreerd is, hoef je niet zoveel te gebruiken en makkelijker te doseren. Voor de witte was heb ik een vloeibare speciaal voor wit en voor de bonte was een vloeibaar middel voor gekleurde was. Voor hele vieze vlekken, had ik vroeger nog wel eens biotex om het daar in te zetten, maar dat gebruik ik niet meer. Niet genoeg vieze was. :-)
Ik heb zelf geen spullen van wol of hele fijne was of een hele trommel met zwarte was, dus ik heb daar geen speciale middelen voor. Maar als je veel wol hebt, is een speciaal middel aan te raden omdat dit zachter is voor de vezels. (Wol hoeft trouwens niet vaak gewassen te worden.) Maar met een gewoon middel voor bonte was en wolprogramma kom je ook al ver. Bonte was zul je maar zelden op 90 graden wassen, op de labels van mijn kleding staat meestal 30 of 40 graden. Ik denk dat je alleen witte was wel eens hoog zult wassen en de meeste middelen daarvoor hebben een optische witmaker.

Ik gebruik als wasverzachter azijn (en als dat op is, niets, want ik vind het geen must) Dit om verschillende redenen:
1. Goed voor de kleuren (het zet de kleuren).
2. Maakt de was zachter (wel minder dan sommige middelen, maar het is minder agressief, dus beter voor de stof).
3. Werkt tegen eventuele zweetgeur en zolang je er een normale hoeveelheid in doet, ruikt de was neutraal.
4. Als je er gevoelig voor bent, geeft het zelden jeuk.
5. Niet duur.
6. Gewone wasverzachters (of als je vaak op lage temperatuur wast) kunnen je wasmachine vies maken, dan krijg je van die vieze grijze aanslag. Het gebruik van azijn is ook nog eens goed voor je machine.

Dus mijn advies:
Vloeibaar voor wit, vloeibaar voor bont en wasverzachter (of azijn).
Eventueel wasmiddel voor wol als je veel wol hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Bedankt voor je tips. Mijn beddengoed is felgekleurd. Sommig beddengoed mag volgens het label maar op 60° worden gewassen, maar ander beddengoed mag op 90° (of 95°). Dat doe ik zo af en toe, tegen de eventuele mijten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Plus

Andere antwoorden (2)

Wij gebruiken enkel vloeibare wasmiddelen:1 voor witte was,1 voor gekleurde was,wastemperatuur speelt hier geen rol.Eventueel wat was verzachter,zeker als je geen droogkast hebt.Voor witte was geen te goedkoop wasmiddel anders wordt de was minder wit tot grauw.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog vergeten 1vloeibaar wasmiddel voor wol.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Plus
2x vloeibaar 1x bont, 1x wit doe bij de witwas een hand soda in de trommel!
1x wasverzachter ,echter niet bij microvezel doekjes en/of kleding!
Succes