Hoe warm zou jij een dekbed wassen als er geen wasvoorschriften op staan? En wel of niet in de wasdroger doen?

Ik heb een dekbed dat ik wil wassen, maar er zit geen labeltje op. Nu heb ik geen idee wat ik ermee moet doen. Ik wil wel dat ie goed schoon wordt (stof- en schimmelvrij, mocht dat er nu inzitten), maar niet dat er iets fout mee gaat.
Wat zouden jullie doen?
Ik weet ook niet waar ie mee gevuld is overigens.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat zit in je dekbed dons
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had tijdens het stellen van de vraag al bij de uitleg uitgelegd dat ik niet weet wat er in zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
psmans, opletten!

Antwoorden (9)

Reiniging donzen dekbed
Een goede kwaliteit donzen dekbed kan normaal gesproken op 60 graden Celsius worden gewassen met een fosfaatvrij wasmiddel. U kunt het dekbed drogen in een droogtrommel. Bij normaal gebruik is het reinigen slechts één keer in de 4 of 5 jaar nodig.

kijk voor andere dekbed soorten op de onderstaande link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij twijfel zou ik hem sowieso naar de stomerij brengen, dan weet je zeker dat hij goed blijft.

Maar als je het nu toch perse zelf wilt doen dan zou ik hem niet heter wassen dan 30 graden en ZEKER niet in de droger doen. Dan hou je helemaal niets over denk ik en je weet ook niet of de stof brandbaar is die in je dekbed zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
brandbaar? Kan iets gaan branden in de droger dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand heeft mij daar ooit voor gewaarschuwd omdat hij natuurlijk heel erg heet wordt. Maar of het een broodje aap verhaal is? Vindt je het erg dat ik het niet ga uitproberen?:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ik je voorbeeld maar opvolg :)
Maar je kan ook op lage temperatuur drogen toch? In ieder geval zag ik op een andere slaapzak een tekentje staan, dat betekent 'drogen alleen op lage temperatuur' oid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van hete lucht kan je geen vuur krijgen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die van mij heeft maar 2 standen en wordt behoorlijk heet.
En psmans, ik heb een fohn om verf mee af te branden en als ik die te lang op 1 plek laat brand het hoor. Dus hete lucht kan vuur geven. Maar of dat ook in de droger kan, dat weet ik dus niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou psman ik weet dat je schroeivlekken kunt krijgen van de droger, de punten van overhemd kragen heb ik allemaal ooit er af kunnen knippen en opnieuw in model kunnen maken (veel knip en naaiwerk) nadat de was in de droger van mijn schoonmoeder was geweest!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het brandgevaar van de wasdroger zit hem in het stoffilter. "In het filter van de wasdroger hopen stof en pluisjes zich op. In combinatie met de hoge temperaturen in de wasdroger kan dit leiden tot brand. Maak daarom regelmatig het stoffilter van uw wasdroger schoon". Zie site brandpreventie: http://www.woonhelpdesk.nl/index.php?wonen=21&artikel=267&onderwerp=Brandpreventie Je kunt een donzen dekbed gerust in de droger doen. Door het fijnmazige katoenen tijk komt hierbi zelfs minder stof vrij dan bijv. bij het drogen van handdoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok prima, maar we moeten niet vergeten dat de vraagsteller niet weet wat voor dekbed het is he?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Psmans, natuurlijk kun je van hete lucht brand krijgen, je hebt (in tegenstelling tot wat wordt aangenomen door sommigen) echt geen vonk of iets dergelijks nodig. Of het waarschijnlijk is dat dit in een droger gebeurt? Nee, ik denk het niet, bij een droger zit het meer in het stoffilter, zoals hierboven ook gezegd wordt.
Je kunt het sowieso op 40 graden wassen en stop er een paar tennisballen bij, zodat de dons verdeeld blijft, ook in de droger
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou een dekbed, waarvan ik niet wist wat er voor vulling in zat, wassen op 30 graden.

Als je het dekbed gewassen hebt, kun je zien of het dekbed een donzen vulling heeft. Als de vulling erg klontert dan is het dons. Een donzen dekbed kun je alleen maar in de wasdroger drogen. Tijdens het droogproces moet het bij voortduring geschud worden. Doe er wel een paar tennisballen bij. Dit maakt dat het dons tijdens het droogproces nog beter opgeklopt wordt, zodat het zijn isolatie weer terug krijgt.

Een wollen of synthetisch dekbed kun je gewoon ophangen om te drogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als hij 'luchtig' aanvoelt zit er meestal dons in.
Voelt hij compact aan is hij synthetisch.
Deze laatste kun je dan wel op 40 graden wassen, deed ik ook altijd.
Nu is alleen de hamvraag of hij in je wasmachine past, een tweepersoons dekbed is dan wat moeilijker.
Als je hem in de wasdroger doet, doe er dan een tennisbal bij, zo wordt hij weer mooi 'fluffig'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mja, hij is niet erg compact, ook niet erg fluffy. Een beetje ertussen in...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe wat ruth hierboven aangeeft, was hem op 3 graden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof niet dat mijn wasmachine een stand voor 3 graden heeft ;) :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL..moet 30 graden zijn natuurlijk :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hihi +
Gewoon op 30 graden wassen (als ie in je machine past). Ik heb het eens met dons en met synthetisch gedaan en het komt er gewoon goed uit. Als je een droger hebt is het nog makkelijker, bij mij ging het zelfs zonder de tennisballen goed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was ze altijd gewoon op graden of 30 niks mis mees...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt er helemaal aan wat voor vulling gebruikt wordt. Als het dons is zou je eens kunnen kijken op:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou het dekbed op 30 a 40 graden wassen, met een wolwasmiddel, kan nooit kwaad lijkt mij, maar in de wasdroger zou ik het niet doen.
Zou het dekbed liggend laten drogen en veel op schudden.