Hoe haal je rooklucht uit een leren bank?

Ik heb een leren bank gekregen van mijn oom, maar de bank heeft een paar jaar in een huis gestaan waar veel is gerookt. Hoe laat ik de bank (snel) weer fris ruiken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
23.5K

Het beste antwoord

een sopje van groenezeep maken en met een licht vochtige doek schoonmaken niet te nat.
niet met vettige was of dergelijke aan de slag gaan omdat dat de porien dicht smeert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je moet de bank sowieso reinigen. Ik denk dat een vluchtig reinigingsmiddel al heel veel rooklucht wegneemt.
Daarna het leer weer voeden met een goede was, ook vluchtig zodat alleen de was achterblijft.
Het reinigings en conserveermiddel op basis van bijvoorbeeld een terpentine neemt veel luchtjes weg. Oude truc van stank in huis laten verdwijnen is een vers geverfd stuk hout in huis laten drogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt een zak soda over de bank strooien en goed uitwrijven. Dat laat je een uur liggen zuigt het dan op.

Als dat niet helpt, kun je bij dierenwinkels een middel kopen tegen kattenpieslucht. Dat heet eco... nog wat.
Als het kattenpiesgeur kan verwijderen kan het ook rooklucht verwijderen neem ik aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schoon maken met leerzeep. Hoewel ik me afvraag of je de rooklucht er echt uit gaat krijgen.

Leren banken zijn prijzig, die wil je liever niet verknoeien, vraag advies aan een leerlooier. Die hebben speciale schoonmaak middelen die het leer niet uitdrogen, niet verstoppen maar wel voeden. Wellicht hebben ze ook iets tegen rookgeur.