Hoe maak ik het pantser van een krab schoon?

Vanmorgen heb ik tijdens een strandwandeling een bijna complete vervelling van een krab gevonden. Ik vond het zo mooi dat ik het graag wil bewaren, maar het probleem is alleen dat er nog een hoop viezigheid inzit en dat het geheel een uur in de wind stinkt. Heeft iemand enig idee hoe ik dit zodanig schoon kan maken dat het niet meer stinkt en tevens goed geconserveerd kan worden? In de plaatselijke viswinkel kreeg ik al het advies om het uit te koken en goed na te spoelen, maar ik heb zelf het idee dat er nog wel iets meer voor nodig zal zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.6K

Het beste antwoord

Koken en spoelen werkt prima! Je moet hem daarna goed door en door laten drogen. Ik heb heel wat krabbenpantsers en dierenschedeltjes geprepareerd, en dat is altijd goed gegaan (zelfs een stierenschedel). Niet te lang koken, anders kook je de boel kapot. Om de lucht eraf te krijgen kun je het daarna eventueel nog een poosje in schoon water laten staan. Het is niet zo dat het schild daarna meteen helemaal nergens meer naar ruikt, het kan een poosje ziltig blijven ruiken, maar het ruikt niet naar bederf. En na een poosje is die lucht er ook af. Vergelijk het met een schelp; waar het dode weekdiertje nog in zit. Dat kan een poosje vreselijk stinken, maar als je de boel even kookt, goed leegpeutert en door en door laat drogen, wordt het brandschoon.