Je moet wol vóór het spinnen en evtl. verven altijd eerst ontvetten en het moet schoon zijn. Wol kan je voorzichtig wassen in niet te heet water (niet boven de 40 graden) met een piepklein beetje afwas-of wolwasmiddel om te ontvetten.
Spoel de wol daarna goed uit.

Wil je de wol verven, dan moet je hem altijd eerst beitsen. Hierdoor gaan de vezels openstaan en kan de verfstof diep in de vezels indringen.
Voor het voorbeitsen laat je hem een nachtje voorweken in een emmer met water.
Er zijn verschillende beitsmiddelen hiervoor maar het meest gebruikt is aluin.
Gebruik 15 gr. aluin op 100 gr. wol. Aluin oet eerst opgelost worden in heet water (boven de 92 graden). Kook dus eerst wat water en los dan al roerend de aluin hierin op.Doe het bijv. in een jampotje, dan kan je zien of het goed opgelost is.

Giet voldoende koud water in de verfpan (3 l.water per 100 gr. wol)doe de aluin erbij.
Roer goed door. Doe de wol erbij en breng het water naar een hete temperatuur maar niet hoger dan 90 graden! Wol mag nooit koken, dan wordt ze hard. Ook mag ze nooit schrikken van temperatuurverschil, dus nooit van koud naar warm water brengen.
Is de 90 graden bereikt, laat de pan dan 1 uurtje op deze temp. staan, af en toe voorzichtig roeren, anders raken de strengen in de knoop.
Hierna haal je de wol uit de pan met een lange tang o.d. laat wat afkoelen in een emmer en spoel daarna nog even na.
Voorgebeitste wol kan 2 weken blijven bewaard.

Natuurlijke verfstoffen kan je van verse of gedroogde bloemen maken. Kook een uur lan een 'soepje ' van de bloemen of planten. Haal met een zeef de bloemen uit het water en bind ze in een oude panty of stuk vitrage. Doe ze dan zo in het verfbad terug.
Als het soepje is afgekoeld tot 40 graden kan de wol erbij. Is de wol nog gloeiend heet van het beitsen kan hij er meteen bij. Breng alles weer op 90 graden en laat de wol, af en toe roerend, 1 uur op deze temp. staan. Daarna de wol in het verfbad laten afkoelen. Is hij koud, doe hem dan 1 uurtje in een emmer met water en een scheut azijn. (fixeren)

Om te verven kan je van alles proberen. Goede kleuren krijg je van Afrikaantjes,
rietpluimen, uienschillen, dahlia's, rudbeckia, vrouwenmantel, fluitenkruid,
klimopblad, heide (hele struik)en walnootbolsters geven een mooie cognacbruine kleur. De beste verhouding om te nemen is 4 x zoveel bloemen als wol.
amc
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vond van alledrie het antwoord wel bruikbaar, maar ik wou een volgende vraag over verven stellen en dat hoeft nu niet meer. Bedankt voor dit complete antwoord. Inmiddels heb ik zowel gewassen als ongewassen gesponnen. Ik vind de strengen als ik de wol eerst was mooier dan ongewassen en dat ik het na het spinnen was, tot nu toe, maar ben nog aan het experimenteren. bedankt!
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Helder! Ik ga de ongewassen kaarden na het verven nogmaals kaarden. Met wassen en verven zal het vast wel wat rommelig worden.
Spinnen met ongewassen gekaarde wol vind ik trouwens heerlijk. De afzonderlijke haartjes zijn licht te geleiden.

Andere antwoorden (2)

Mijn moeder waste de wol altijd voor het spinnen, anders kreeg ze van die vieze vettige handen. Ze propte dan een kussensloop vol met wol (om te zorgen dat de losse vlokken de wasmachine niet zouden verstoppen), maakte die dicht met veiligheidsspelden en deed het in de wasmachine. Na het wassen spreidde zet het uit op een groot oppervlak om te drogen. En als het dan na een dag droog was begon ze met spinnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toevoeging: je wasmachine moet wel op het wolprogramma staan he. ;-)
Ik heb vroeger redelijk wat op een antiek spinnewiel gesponnen, nog jaren met een door mijn moeder gebreide trui gelopen. De wol spon ik juist ongewassen omdat het aanwezige wolvet (lanoline) het spinnen gemakkelijker maakt. Het klopt dat je er ook iets vettige handen van krijgt, maar dat is juist prettig tegen een schrale huid. Als je de handen na het spinnen met gewone zeep wast dan zul je er geen last van hebben.
Bedenk dat men vroeger geen wasmachines had, toen werd de ruwe schapenvacht ook niet gewassen voor het spinnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet ook nog dat het juist ongewassen gesponnen werd omdat het makkelijker te spinnen was. Vette handen horen erbij en is goed voor je huid.