Hete ovenschaal op houten tafel, nu wit uitgeslagen. Hoe op te lossen?

Ik heb gister met mijn domme kop een gloeiendhete ovenschaal op mijn houten tafel gezet, weliswaar met een dubbelgevouwen handdoek eronder maar dat mocht niet baten.

Er is nu een hele doffe plek te zien op de tafel, het is heel donker hout en je ziet goed dat de plek een stuk lichter is dan de rest.
Wat kan je hier aan doen? Schuren en opnieuw lakken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
19.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Opnieuw lakken inderdaad, het is sowieso een goed idee om elke maand op nieuw te lakken, voor stabiliteit van de tafel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ELKE maand voor de stabiliteit van een tafel? Hoe kom je daarbij?
HeerVoldemort
10 jaar geleden
LOL elke maand je tafel lakken. hahaha

Het beste antwoord

De makkelijkste manier is de tafel niet schuren omdat je daardoor de was nog dieper het hout in jaagt, maar schrappen.
Dat schrappen doe je met platte stukjes afvalglas (floatglas) in de nerfrichting van het hout.
Dat doe je totdat je de houtnerf weer kunt voelen.
En daarna was je de tafel buiten op straat met thinner. Thinner is vluchtig en ontvlambaar dus niet in huis maar in een goed geventileerde ruimte
Dan pas schuur je de tafel glad met fijn schuurpapier korrel P320 en maak deze stofvrij.
Vervolgens lak je de tafel in een stofvrije omgeving met een verdunde kleurlak zodat deze in het hout kan trekken.
Als dit droog is zal het hout een beetje ruw aanvoelen door houthaarjes.
Die schuur je met de hand weg met korrel P400 tot het hout glad voelt.
Dan maak je het hout stofvrij met een licht vochtige doek en daarna nog even met een kleefdoekje voor de achtergebleven stofdeeltjes.
Daarna geef je de tafel nog een tweede laag kleur-lak tot je na droging ziet dat er een egale zijdeglans over het gehele blad is, anders nog een derde laag.
Als nu blijkt dat na de eerste of tweede laag de kleur al bereikt is die je wilt hebben, gebruik dan voor de tweede laag gewoon een blanke kleur-lak van hetzelfde merk en soort(als de tafel nog geen egale zijdeglans na droging heeft)
Geef elke laag 24 uur de tijd om te drogen.
Belast de tafel de tafel de eerste week nog weinig
Gebruik een kleur-lak op terpentinebasis bijvoorbeeld Frencken.
Kleur-lak op terpentinebasis is sterker dan watergedragen en gemakkelijk met alle in de handel zijnde reinigingsmiddelen schoon te houden.
Bovendien hoeft het niet met was onderhouden te worden, afnemen met een vochtige doek is voldoende.

Ik ga er vanuit dat de tafel een massief en geen gefineerd blad heeft.
Anders gaat deze vlieger ook niet op.

Toegevoegd na 5 minuten:
De tafel moet minimaal twee lagen kleur-lak krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
burgos
10 jaar geleden
+ Dit is de werk wijzen van een kenner.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen kenner. Een echte kenner schraapt ook de was niet van tafel maar gebruikt echte wasverwijderaar, is een speciaal product dat enkel bij gerenommeerde meubelstofferderijen gebruikt en verkocht wordt, hierdoor verdwijnt alle was, thinner juist nooit gebruiken, thinner trekt ook de natuurlijke vetten uit het hout waardoor de bovenlaag zwakker wordt. Bij het gebruik van de juiste ontvetter hoeft de tafel zelfs niet geschuurd te worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet jij het beter??? Op deze manier hebben wat mensen zelf dit soort calamiteiten zelf kunnen oplossen.
Ik heb als verfadviseur in een professionele verfzaak hier maar 35 jaar ervaring mee hoor ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ooit is bij een echte restaurateur geweest? Een verfwinkel is geen meubelrestauratie, ook niet met 100 jaar ervaring. Ook glas is op een breukrand niet 100% glad waardoor er minuscule krassen ontstaan in het hout, iets wat funest is bij restauratie van een tafel die niet gelakt is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overigens als is nagedacht over wie het probleem weer mag opknappen als iemand zo bezig is geweest?

Andere antwoorden (4)

Schuren en hervernissen lijkt mij de enige oplossing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeer slecht antwoord, hout is hoogst waarschijnlijk enkel in de was gezet, dat geeft de verkleuring.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ theobn, uw opmerking op mijn antwoord is weeral eens onterecht, maar ja ik ken dat al van u.
U antwoord is al minder gepast want de vraagsteller schrijft zelf
" Schuren en opnieuw lakken?", er is dus geen sprake van boenwas.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is de vraag of de VS wel weet hoe de tafel behandeld is. Gelakt in ieder geval niet, als een gelakte tafel op een plek dof wordt laat meteen de vernis laag los, komen er barsten in en bladert het af. Een in de was gezette tafel kan je schuren maar je krijgt hem nimmer strak in de lak, was krijg je met schuurpapier niet uit het hout. Dus een beetje logica mag wel gebruikt worden voor dat je maar iets neer kwakt.
Probeer het eens met meubeline, dit is te koop bij drogisterijen, supermarkten en bouwmarkt. meubeline geeft hout weer zijn natuurlijke kleur en glans. HG meubeline is een hoogwaardig onderhoudsmiddel voor gebeitste, gelakte, geoliede, onbehandelde of in de was gezette meubels. Met HG meubeline verdwijnen vlekken en uitgebeten water- en alcoholringen. Grauwe, verbleekte meubels krijgen hun natuurlijke kleur en glans weer terug en zelfs krassen worden gecamoufleerd.
Hoe te gebruiken?
HG meubeline met een schone, niet pluizende doek, royaal in rechte banen aanbrengen en 6 à 10 uur laten inwerken. De plaatsen waar HG meubeline volledig is ingetrokken opnieuw behandelen. Als het produkt volledig is ingewerkt, het restant met een schone doek verwijderen. Er is een donkere en een lichte variant, voor jouw tafel zou de donkere geschikt moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is geen makkelijk werkje, zeker omdat het gehele tafelblad een egale kleur moet krijgen.

Hoogst waarschijnlijk is uw tafelblad niet gelakt maar enkel in de was gezet en is de was onder de ovenschaal te heet geworden en verkleurd.

Nu dient u met een goede was verwijderaar (geen bijtend middel) de gehele tafel te reinigen, daarna dient het tafelblad geheel gereinigd te worden van al het vet, daarna dient met olie de tafel opnieuw op kleur gebracht te worden, dit moet op een speciale manier daar er anders verkleuringen kunnen ontstaan op plekken waar was het hout in is getrokken door een hete pan / schaal.

Als de tafel op kleur is dient deze opnieuw in de was te worden gezet.

Dit is een zeer secuur klusje dat eigenlijk alleen uitgevoerd wordt door een meubelrestaurateur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij onze tafel heb ik ditzelfde ook een aantal keren bij de hand gehad. Hij is eerst kersenkleurig gebeitst en daarna vrij dik afgelakt (geen boenwas dus, een serieus dikke laklaag).
Een paar keer is het gebeurd dat de lak helemaal wit uitsloeg op de plek waar een hete pan gestaan had of het hete deksel was neergelegd. In het begin schrok ik me rot van die witte vlek maar wat bleek .... na een paar weken begon de plek weg te trekken en na een half jaar was er niets meer van te zien. Dus: voordat je de schuurmachine te voorschijn haalt, eerst even geduldig afwachten. Heel misschien is er bij jouw tafel dezelfde lak gebruikt als bij de mijne.
PS: voordat je vraagt wat voor lak dat dan is, dat weet ik niet. Hij is zo gekocht.