Waar zitten meer bacteriën? op een vaatdoek of op een afwasborstel?

En hoe houd je deze (vaatdoek en afwasborstel) zo veel mogelijk vrij van bacteriën?

Toegevoegd na 6 uur:
Iedereen bedankt voor de tips!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik nou zo leuk vind aan al die antwoorden is dat veel mensen adviseren om de vaatdoek maar 1 dag te gebruiken. Nu vraag ik mij af: Wie doet dit nu daadwerkelijk? Ik denk niemand. Maar toch leuk die theorie :)

Antwoorden (9)

Huishoud spons en vaatdoek met azijn bacterie vrij maken.
Huishoud sponzen zijn een echt nest voor bacteriën.
Daarom moet men de huishoud spons ook regelmatig vernieuwen.
Tussendoor (circa 1 keer per week) leg ik mijn huishoud spons en vaatdoekjes 15 minuten in water wat gekookt heeft en doe hier 3 eetlepels azijn in.
Als ik kippenvlees bereidt heb op het keukenblad dan reinig het hierna altijd met azijn en daarna met warm water de spons of vaatdoekje waarmee ik het gereinigd heb leg ik hierna in een magnetron bestendige schaal doe hier water in en een scheut azijn en zet dit dan 1 minuut in de magnetron op de hoogste stand maar wel voorzichtig zijn want het vaatdoekje of spons is heel heet maar wel weer overal inzetbaar!

Toegevoegd na 2 minuten:
Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar wanneer je een nat vaatdoekje 2 minuten in de magnetron legt is 99% van de bacteriën gedood. Onderzoekers adviseren dit om de dag te doen. Het kan trouwens ook met schuursponsjes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er staat daar onder En hoe houd je deze (vaatdoek en afwasborstel) zo veel mogelijk vrij van bacteriën?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, inderdaad. Eigenlijk zijn het twee vragen. Als het wordt aangepast door de Moderators (wat ik niet erg vind) dan zal dat mij niks verbazen! Verder nog bedankt voor de tips, psmans!
Het ligt er een beetje aan hoe lang je beide niet hebt gewassen. In een vaatdoek zitten doorgaans meer bacterieën.

Het beste is om iedere dag een schone vaatdoek te gebruiken. Je kunt je aanleren om standaard iedere avond de vaatdoek in de was te gooien. Neem vaatdoekjes die je op 95 graden kunt wassen. Zo hou je altijd een schone vaatdoek.

De afwasborstel kun je iedere dag meewassen in de afwasmachine. Als je geen vaatwasser hebt, dan goed heet uitspoelen met wat afwasmiddel en af en toe in een kopje bleekoplossing zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het voedingscentrum wekt de indruk dat een afwasborstel een stuk schoner is dan een vaatdoekje.

Vaatdoeken kunnen veel bacteriën bevatten als ze niet regelmatig gewassen worden. Eind 2005 maakt de Consumentenbond bekend dat een vaatdoek in een studentenhuis gemiddeld 7,9 miljard bacteriën bevat. In een vaatdoek bij een Nederlands gezin werden gemiddeld 3,1 miljoen bacteriën aangetroffen. Alle doeken bleken bij het onderzoek al na één dag veel bacteriën bevatten. Dit hoeft geen probleem te zijn als de vaatdoek alleen wordt gebruikt voor het schoonmaken van het aanrecht. Door het doekje te wassen op zestig graden worden alle bacteriën gedood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vaatdoek is de grootste bacterie-verzamelaar...

Elke dag de vaatdoek weggooien en een nieuwe nemen... Dat is het beste... De vaatdoek blijft veel langer nat en daar groeit de bacterie-populatie ook het best... De afwasborstel daar blijft niet zo veel in hangen, dat oppervlak is veel kleiner en als je die even in het kokende water houdt is veel bacterie verdwenen...

Ik las een tijd terug in de krant dat de gemiddelde wc minder gevaar opleverde, dus meer schoon was dan een gemiddelde vaatdoek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je ze beide even lang in gebruik hebt denk ik dat een vaatdoek meer bacteriën bevat omdat bacteriën een vochtige omgeving nodig hebben om zich goed te kunnen vermeerderen. Een afwasborstel droogt eerder op dan een vaatdoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de vaatdoek. Minimaal iedere dag vervangen door een schone en de vuile in de kookwas, de afwasborstel gaat bij mij de afwasmachine in. Op de afwasborstel zit minder bacteriën omdat deze tijdens "zijn werk" voor het grootste deel in het sop zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een vaatdoek elke dag vervangt heb je ook geen last van bacteriën.... afwasborstel regelmatig vervangen dan zullen er ook niet veel 'beestjes' op zitten.... als je dus elke dag een schone vaatdoek gebruikt zullen er op de afwasborstel meer bacteriën zitten....

Toegevoegd na 1 minuut:
Het moet natuurlijk zijn minder last! helemaal bacterie vrij krijg je het nooit.... maar dat is ook niet nodig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op een vaatdoek zitten meer bactereien ik gebruik 2 keer per dag een schone vaatdoek en ik koop 1 keer per twee weken een nieuwe afwasborstel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaatdoek en daar kunnen er ook nog eens meer op, omdat die groter is.