Hoe voorkom ik dat nieuwe sokken krimpen en vervilten?

Ze bestaan voor 50% uit wol, 43% polyamide en 7% acryl.
Als ik ze volgens wasvoorschrift op 40 graden was, zijn ze na 4 of 5 keer wassen ook 4 of 5 maten gekrompen.
Overigens, ik draag sokken nooit langer dan 1 dag.

14 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Je kunt de sokken het beste op 30 graden op het wolwasprogramma wassen. Bij het wolwasprogramma zijn minder temperatuurwisselingen. Het zijn de grote temperatuurverschillen waar wol van 'schrikt' en dientengevolge krimpt.
Ook centrifugeert dit programma korter waardoor de wolvezels minder in elkaar gehaakt worden.

Voor meer tips over wol wassen: zie bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je meerdere paren hebt zou je ze met een handwasje kunnen doen ,zo laag mogelijke temperatuur.
Ze zijn niet echt vuil,dus ze hoeven alleen weer opgefrist worden.
Misschien eens een paar kopen die echt enkele maten te groot zijn,en dan gewoon wassen zoals je gewend bent.
Als ze dan krimpen dan heb je na een paar keer wassen de juiste maat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jc54
14 jaar geleden
Te groot kopen en laten krimpen zou een optie kunnen zijn, ware het niet dat we dan toch nog met dat vervilten blijven zitten.
was ze op een lagere temperatuur een wolprogramma b.v,heeft jou wasmachine een kort programma gebruik dit dan..en ik zou ze niet in de droger doen maar aan een lijntje laten drogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad laag en wolwas temperatuur+
Je zou ze koud kunnen wassen met "Woolite", dit is een vloeibaar wasmiddel speciaal voor wol. Speciaal ontwikkeld voor koude was of lauw (is prettiger voor je handen) Ik zou het wel even op de hand doen en niet lang laten weken. Omdat het geen zuiver wol is, zullen ze niet krimpen op deze manier. Wel even na het uitwringen in vorm trekken en niet in de droger drogen.
amc
14 jaar geleden
sokken altijd eerst wassen voor het dragen dat geldt trouwes voor alle geweven/gebreide stoffen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien er wol in zit is 40 graden te warm. Het kan wel op het wasvoorschrift staan maar is niet aan te raden.
Ikweet niet of je ze daarna in de droger doet want ook dat kan een probleem zijn.
De beste aanrader is, op de hand wassen.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jc54
14 jaar geleden
Zelf dacht ik ook dat iets met wol altijd 30 graden was was. Mede hierom een +.