Mag mijn kleedje in de wasmachine?

Het bestaat uit 62% acetaat, 33% polyamide, 5% polyurethaan, de voering uit polyester en elastan. Zwarte kleur.
Ik heb het tijdens de feestdagen gedragen en het label zegt dat het niet mag gewassen worden, ook geen handwas. (kruisje over tobbe)
Zijn deze labels strikt te volgen of kan ik het bv laten meedraaien in de wasmachine op een wolprogramma, of met de hand wassen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als er staat dat je het niet moet wassen moet je dat echt niet doen want als je dat toch doet heb je kans dat het verkleurd of krimpt
Rieneke1
11 jaar geleden
lauw op de hand zou ik doen, met water met een scheut azijn.
Amadea
11 jaar geleden
Ik zou het toch maar naar de stomerij brengen. Dan weet je zeker dat je het jurkje nog een keer in gave staat op een feest kunt dragen.

Het beste antwoord

Acetaat is een heel kwetsbaar goedje als dat nat wordt. (Linnen wordt bijvoorbeeld juist sterker als het nat is.) Polyurethaan is een soort rubberachtig spul, dat heel slecht tegen hitte kan.

Zo'n kleed zou ik niet aan een wasmachine toe vertrouwen, maar de wasmerken zijn vaak voorzichtiger dan nodig is. Meestal om zich in te dekken bij problemen met het reinigen.

Duur kledingstuk ?
Toch zou ik het voor een eerste reiniging als ik jou was maar aan een bedrijf over laten wanneer het een erg duur kledingstuk is geweest. Gaat het mis dan kun je het verlies vergoed krijgen.
Kijk dan wel even naar het merkje met voorschriften wat er mogelijk is.
http://www.wasservice.nl/stomen.html
Maak dus eerst de afweging of het de investering van een professionele reiniging waard is.

Niet zo heel duur kledingstuk ?
Als de prijs van het kledingstuk niet in verhouding staat tot de prijs van het professioneel laten reinigen, dan kun je het beter zelf proberen.
Neem dan een ruime kuip handwarm water, liever te koud dan te warm, leg daar je kleed in en schuif het voorzichtig heen en weer en in het rond. Niet wringen, niet schuren. Even nog geen wasmiddel er in. Eerst even zo testen.

Laat het water uit de kuip lopen en til het kledingstuk er voorzichtig uit. Vanwege de stretch en polyurethaan moet je proberen het gewicht van alle water niet aan de kleding te laten hangen, dus niet bij de schoudernaden pakken als het een avondjapon is en de rest omlaag laten hangen. Draag het zo veel mogelijk.
En leg het op een dikke vaak heet gewassen handdoek die geen kleur meer afgeeft.
De handdoek moet het vocht uit het kleed opnemen. Vervang het dus wanneer het doorweekt is. Leg het kleed in model. Dus niet opgevouwen en verfrommelt, maar gestrekt en netjes languit. En zo laat je je kleed liggend drogen.

Is dit goed gegaan, dan kun je hetzelfde nog eens doen, maar nu met een wolwasmiddel toegevoegd. Nog steeds zonder wringen of schuren. Het uitspoelen daarvan doe je door het water uit de kuip te laten lopen en nieuw water toe te voegen. Niet wringen of schuren, alleen zachtjes heen en weer laten drijven.
Water blijven vervangen tot het schoon is.
En het kleed weer op handdoeken, netjes languit neergelegd, laten drogen.

Maar nogmaals; maak eerst de afweging of het de investering van een professionele reiniging waard is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
merci voor de toelichting

Andere antwoorden (2)

Ik zou het niet in de machine doen, puur uit voorzorg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe zou het moeten kunnen, maar wel op de 30 graden stand. Ik sluit me aan bij de dame boven me, als het een duur kleedje is zou ik geen risico nemen.

Kijk anders ook even hier: http://was-tips.nl/welke-stoffen-mogen-in-de-wasmachine/