Regulier afwasmiddel heeft alleen als doel vuil losweken. Steriliserend wasmiddel zal bacterien doden.

De vraag is of je dat wilt overigens: Dagelijks in aanraking komen met bacterien via je omgeving helpt je afweersysteem sterk en alert te houden. Je omgeving steriliseren maakt je dus alleen maar vatbaarder voor ziektes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet in het bijzonder. Maar dat is ook niet nodig. Ook bacteriën hebben voedsel nodig om te groeien. Was dat voedsel af en klaar ben je. Steriel krijg je de afwas niet maar daarvoor heeft de evolutie ons uitgerust met een scala aan witte bloedlichaampjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afwassen in goed heet water (met afwasmiddel) is wel aan te raden, ook al vanwege het gemakkelijker afdrogen.
Gewoon afwasmiddel is niet bacteriedodend maar door de ontvettende werking spoel je de meeste bacteriën wel weg met het vuil. Als je je afwas en de rest van je huis gewoon huishoudelijk schoonmaakt is dat voldoende. Het gebruik van desinfecterende middelen heeft een averechts effect voor een gezond leefmilieu omdat je natuurlijke evenwichten verstoort door nuttige bacteriën te doden. Daardoor loop je het risico dat de meest agressieve bacteriestammen overleven en de overhand krijgen. Bovendien kunnen bacteriën resistent worden waardoor desinfectiestoffen niet meer werken als je ze echt nodig hebt.

Overigens is steriliseren het volledig kiemvrij maken door bijvoorbeeld stoom of uitkoken. Uit bovenstaande blijkt dat dit met desinfecteren niet lukt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, steriliserend is het zeker niet. Wel heb je van derft een extra hygiëne variant, maar ook dat steriliseert niet.
Goed heet water heeft trouwens meer effect tegen bacteriën dan welke afwaszeep dan ook.

Toegevoegd na 29 minuten:
Uiteindelijk zal de theedoek nog de meeste bacteriën verspreiden tijdens het afdrogen. Dat is mede de reden dat een vaatwasser hygiënischer is. Of je vaat oplaten drogen in een afdruiprekje.