hoe werkt de automatische kattenbak "litter-robot"?

In één antwoord op een vorige vraag hoord ik van een litter robot, een automatische kattenbak.
Heel duur heb ik gelezen, verder enkel reclame en dan nog in een andere taal. Maar als het echt effectief zou zijn, van onschatbare waarde om kattenlucht te vermijden natuurlijk.
Graag zou ik weten hoe (en of) dit werkt : een automatische kattenbak. Uiteindelijk ververst deze toch niet automatisch het zand, dus hoe verhindert die kattenbak kattengeur?

Toegevoegd na 23 seconden:
hoord = hoorde

11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
geef je kat hoogwaardig voer, dan zal hij weinig ontlasting produceren die niet al te veel stinkt.
liveisgreat
11 jaar geleden
wat noem je zoal "hoogwaardig voer"?
Rieneke1
11 jaar geleden
voer met weinig vulmiddelen wat de kat optimaal kan verteren.
kompleet vers voer zoals carnibest, of een goede brok met een hoog vleesgehalte zoals bijv. iams.
natvoer met alleen vlees of vis, zoals almo nature of snoezep[oes.
geen supermarktvoer dus.
zelf geef ik goede brokken aangevuld met rauw vlees.
Rieneke1
11 jaar geleden
nog iets; al eens aan een ionisator gedacht?
bant alle luchtjes uit, en is een stuk goedkoper.

Het beste antwoord

Nou, niet dus. Goed bedoeld, mooit uitgevoerd, maar maakt de verwachtingen beslist niet waar. Ook schijnt er speciale (uiteraard dure) vulling in te gaan.

Het enige dat dit apparaat eigenlijk doet is de klontjes uit de vulling filteren zodat je dat niet met een schepje hoeft te doen. je moet echter zelf de korrels bliiven vervangen . aanvullen, wat ene beduidend lastigere klus is. En geurvrij schijnt hij ook bij lange na niet te zijn.

Gewoon om de dag/twee dagen de kattenbak verschonen met weinig (zo milieuvriendelijk mogelijke) vulling is nog altijd het makkelijkst en het snelst. Gewoon een vuilniszak om de bak, aagje vulling erop, en bij verschonen zak met vulling binnenstebuiten trekken, nieuwe zak erom, nieuwe korrels erin. Twee minuutjes werk.

Eerlijk gezegd ben ik van de 'klontvormende' vulling ook helemaal teruggekomen nu ik een ECHT "bakkenvuller" in huis heb. Dat is na eén dag al eén grote bonk geworden, en stinkt echt niet minder. Goedkope houtkorrels en om de dag verschonen helpt het best.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
plast jouw kat zoveel dan marleen?
als het zo veel is zou ik de kat even na laten kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het is gewoon een enorme kat ;)
En ik doe zuinig aan met de korrels.
Aanvankelijk waren het er trouwens twee ; toen was er bijna geen bijhouden aan. Nu gaat het beter, met om de dag verschonen. En ik ben erg zuinig met de korrels, dat geef ik toe ; erg milieuvriendelijk zijn ze nu eenmaal niet.
Maar nee, hij plast niet abnormaal veel.
Rieneke1
11 jaar geleden
oh, op die fiets :)
wel klote te horen dat je andere kat (banjer?) nog niet terecht is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, ik ga er ook niet vanuit dat hij nog weer terugkomt. Hij is nu bijna twee maanden foetsie, en hoewel mensen soms wel bellen dat ze hem gezien hebben, is het altijd een andere zwarte kat die hier door de buurt zwerft.
Rieneke1
11 jaar geleden
vreselijk niet te weten hoe of wat.