Waarom hebben badhanddoeken van die extra 'sierrandjes' zo'n 5 centimeter van het einde van de badstof?

Badlakens hebben het niet, sommige keukenhanddoeken weer wel. Ik vraag me af waarom.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Omdat het vroeger gebruikelijk was alle linnengoed, dus ook de handdoeken. te merken. En aangezien badstof een beetje lullig borduurt, waren er aan beide zijden net voor het uiteinde gladde banden ingeweven waarop je uitstekend de nodige namen of monogrammen (en vaak ook veel versieringen) kon weven, om zo je linnengoed te merken en te personaliseren.

Natuurlijk is dat met de regelmatig vervangen zeeman-handdoekjes niet meer nodig, maar de 'vorm' voor een handdoek, met twee ingeweven banden, is gewoon gebleven. Maar inderdaad zijn er tegenwoordig ook grotere badlakens te koop zonder. Vaak - niet altijd - is er dan over de hele handdoek een afbeelding of patroon aangebracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

gewoon voor de mooiigheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd voor de sier daarom ook de naam sier randjes
allereerst word het er voor de sier opgemaakt, precies zoals de naam het al zegt: SIERrandje. Het zit op deze afstand omdat het dan makkelijker te bevestigen is op de handdoek. Vlak langs de rand is lastig vast te naaien, omdat dan het naaigaren snel buiten "boord"valt. Middenin de handdoek droogt natuurlijk niet lekker af
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is gewoon een patroon die daarbij hoort. Wij in Turkije hebben dag ook meestal.

En bij een bruidsschat, in de Turkse cultuur een financiële bijdrage aan het huwelijk. Traditioneel op de "bruidsschat" i.v.m trouwen met een meisje zal spullen verzameld worden en tot het huwelijk is voltooid. Deze worden vaak geproduceerd met tapijten met handwerk, naaien-borduren, kussens, dekbedden, handdoeken, enz...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar wat je laat zien is totaal wat anders dan de versier band in de handdoek.!
De handdoek zier er mooi uit in de winkel maar day is ook het enige.!
Gewoon versiering, en als je pech hebt dan krimpen ze daar bij iedere wasbeurt.!