Beschadig je het zilver van je bestek als je het op deze manier reinigd ? En moet de blinkende kant naar boven of naar beneden

Je kunt ook een badje maken dat vlekken verwijdert met een electrochemische reactie. Besef wel dat allebei de methodes het zilver kunnen beschadigen en het patina kunnen verwijderen.

◦Neem een teil of emmer die groot genoeg is voor je spullen.
◦Leg een flink stuk aluminiumfolie op de bodem en strooi er een paar flinke scheppen zout of soda op.
◦Giet kokend water in de teil en roer tot het zout is opgelost. Leg het zilver in de oplossing, en zorg dat alles helemaal onder staat. Laat het zo een paar minuten staan
◦Voor hardnekkige aanslag: haal de stukken uit het water (pas op dat je je niet verbrandt!), maak ze schoon met zeep en een vochtig doekje en dompel ze nogmaals onder.
◦Waarschuwing: Dit verwijdert alle aanslag, ook het antiekachtige laagje. Giet het zoute water door de afvoer. Dit is een eenvoudige reactie tussen aluminium en zilversulfide (aanslag). Het zout (of de soda) dient als een geleider.

11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het helemaal van zilver?
Of is het verzilverd?
En hoezo "blinkende kant"?
doralien
11 jaar geleden
het zou gaan over het reinigen van een verzilverd bestek. En blinkende kant: ik bedoel aan alluminiumfolie heb je een matte en een blinkende kant. Ik vraag me dus af ,of de blinkende kant naar boven moet liggen of naar onderen in die emmer of teil? En heeft zout hetzelfde resultaat als soda ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het bestek antiek is,zou ik het niet doen en met de hand poetsen.

Het beste antwoord

Het kan geen kwaad voor echt zilver. Echter als het zilver al wat bruin is geworden omstaat er een grauwe gloed. Die moet je vervolgens weer weeg poetsen. Je kan beter even poetsen of hagerty nemen, ben je waarschijnlijk sneller klaar.