Kan ik donzen dekbedden reinigen in de sneeuw?

Ze zijn muf geworden in de berging

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Ik heb pas mijn donzen dekbedden gewassen met een fijnwasprogramma in de wasmachine. Daarna in de droger met een tennisbal. Deze bal klopt de veertjes weer los.
Het is prima gegaan. De dekbedden zijn weer heerlijk schoon en de kwaliteit is niet achteruit gegaan.

Ik kreeg deze tip van een winkel bij ons in de stad waar ze donzen dekbedden verkopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Want je in duitsland, zwitserland en oostenrijk in de bergen altijd ziet, zijn de donsdekens die over het vensterraam hangen om te verluchten. Dat is zo een mooi gezicht en bovendien wordt de kamer verlucht.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Patrick bedankt. Ze hangen al in de sneeuw.
Persoonlijk zou ik dat niet doen. Je hebt kans dat ze vochtig worden en dat is slecht voor het dons.

Voor onderhoudstips: zie link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruth in hetzelfde artikel staat ook dat je bij veel transpireren ze vaker moet luchten.
Dus toch maar in de sneeuw en daarna weer drogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou kiezen voor in de droogtrommel op een koude stand met een tennisbal erbij!
Je kunt het proberen en anders, op een lage temperatuur. in de droogtrommel met een geurdoekje, om de muffe geur te verwijderen.!
Maar je noemt ook het woord reinigen, en dat kan m.i. alleen bij de stomerij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel Liesbeth, dat van die tennisbal wist ik al maar het geurdoekje is te proberen.
En dat reinigen op zich hoeft niet, inderdaad een fout woord in de tekst.
Persoonlijk zie ik de meeste heil in het consequent lakens op 60 C
wassen, een molton onderdeken die je ook regelmatig wast en vooral
overdag het bed open laten liggen. Waterbed bezitters zullen het
beddegoed dus veel vaker moeten wassen maar zijn dan wel in het voordeel
denk ik.