Hoe krijg ik een natte stoffen bank schoon?

Toen ik vanochtend wakker werd ontdekte ik dat mijn katten een bloempot hadden omgegooid. Deze is op de stoffen bank beland en heeft daar de hele nacht gelegen. de plant had net water gehad dus nu is de hele bank nat/vochtig (en onder het potgrond).

Ik heb de bank afgenomen met een doek en zoveel mogelijk potgrond verwijderd. Is er een manier (waarvoor ik niet het halve schoonmaakassortiment hoef aan te schaffen) om de bank schoon te maken? Of is het puur een kwestie van goed laten opdrogen en dan maar hopen dan hij zonder stank en schimmel weer bruikbaar is?

de bank is van stof met springveren erin, dus niet complete kussens.

Als er een vlek in komt maakt dat niet uit, we hebben er toch meestal (vanacht natuurlijk niet) een plate overheen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
21.9K

Het beste antwoord

wat K*t , maar het is maar water, en gulukkig geen zeik van de kat,

Pak een Fohn en zet je ramen open, en leg een handoek op de plek met een stapel boeken erop.

succes met dit ellendige begin van de dag!

Toegevoegd na 2 minuten:
gulukkig = gelukkig. excuus

de fohn moet je gewoon een tijdje op de plek houden (op afstand!), pas op dat je het niet te heet laat worden, want dan kan er kleur verschil komen of een brandplek, of de fohn raakt oververhit

ps- op eigen risico :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad zo doe ik het ook vaak. +

Andere antwoorden (5)

Eerst op laten drogen, ga vororal niet als een gek direkt staan schrobben, dan wrijf je de vlek erin. Daarna eerst het zand stofzuigen en dan bekijken welke welk eroverblijft en schoonmaken, eventueel met tapijtreiniger (uitproberen op een niet zichtbaar stukje) en daarna de bank weer insprayen met bijvoorbeeld Harmisol, dan blijven vlekken daarna minder plakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eventuele schoonmaaktips zijn er al gegeven. Maar mocht het gaan stinken dan helpt soda misschien. Onze kat heeft de stoffen bank hier een paar keer gebruikt als kattenbak. Soda er over, een paar uur laten intrekken en opzuigen maar weer. Stank is weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad gewoon op afstand droog fohnen, daarna handdoeken erop om het laatste vocht op te kunnen nemen, dan de bank stofzuigen en daarna schoonmaken. Dus niet het zand alvast opzuigen want dan komt er weer vocht in de stofzuiger.

Komt uiteindelijk weer helemaal goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je katten hebt, heb je waarschijnlijk ook kattebakgrit in huis, strooi dat op de bank zodat het vocht wordt opgenomen, na een poosje er vanaf vegen en het is opgelost...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met water en allesreiniger en een borstel heel nat maken en schrobben en nadoen met een doek dan is ie wel de hele dag/avond en nacht nat maar de volgende dag weer droog en fris.
waarom koop je niet van die lakens die je over bankstellen kan doen. weet ik veel hoe die dingen heten. hopelijk weet je wat ik bedoel, maar deze kan je zo in de wasmachine stoppen. heel handig voor als je kids hebt. zo blijft jou bank ook schoon...