Ik heb een mooie gietijzeren buitenpot gekregen hij zit zwaar onder de roest en er zitten erg veel krullen aan. Hoe krijg het het beste "blank "?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Door 'm te laten 'stralen' krijg je helemaal puur! Google eens op 'straalbedrijven'....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Afbijtmiddel

Te koop bij de betere handelaar.
Stralen is mooier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat het voorwerp stralen. In je omgeving is er vast een bedrijf die dat wil doen.

Pak het voorwerp hierna alleen vast met handschoenen aan. Daarna behandelen met zwarte schoenpoets. Goed uitpoetsen en het voorwerp wordt zwart en blijft jaren goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is veel werk,maar met flink grof schuurpapier
krijg je hem ook blank.Na schuren met fijn.
12 jaar geleden
Heet stoken in een vuur of gewoon op het gas zetten dat brand natuurlijk en 10 tot 15 minuten wachten dan met een kwast je pot in smeren met olie.klusje voor buiten ivm vuur en rook.of even een grote gasbrander huren waar ze de bituum daken mee aanbranden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou de roestige delen van de pot eerst met een staalborstel flink gladschuren. Dat lijkt me de makkelijkste manier om het oppervlak weer netjes te krijgen.

Daarna kun je de pot met zwarte kachelpoets, die je bij de drogist kunt kopen, weer mooi zwart krijgen:
http://www.drogisterij.net/huishoudelijk-Schoonmaakmiddelen-Zebraline-kachelpoets/P/4535734
Hou er wel rekening mee dat kachelpoets altijd blijft afgeven! Maar het is wel een prima middel om het gietijzer weer mooi te krijgen én te beschermen.
12 jaar geleden
Roest goed afborstelen,daarna goed in de 50% met terpentine verdunde gekookte lijnolie zetten.
Na een uurtje alles goed droog wrijven,en zonodig herhalen waarna weer uitwrijven en droog wrijven.
Goed laten drogen in de zon,of heet stoken met een brander!
Gebruikte doeken onderdompelen in water om zelfontbranding broei te voorkomen!
Succes