Teflon is een fluorpolymeer met een heel lage oppervlakte spanning. Of te wel alles wat je er op laat vallen vormt een druppeltje. test maar eens met een druppeltje olie in teflon pan en daarnaast een gewoon stalen pan. Dus buiten dat het waterafstotend is is het ook vet afstotend. Siliconen hebben het zelfde effect maar niet zo erg als een fluorpolymeer. Voor meubeltextiel heb je producten als scotgard die er dacht ik ook op gebaseerd zijn en zo ook fietsketting spray's. Het heeft een nadeel, het is niet sterk en stootvast. Als je met stalen bestek in een teflon pan gaat krijg je direct een beschadiging en blijft daar alles aanplakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het verdeelt de energie heel goed en het is super sterk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is licht (gewicht)en supersterk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Teflon heeft een uiterst lage wrijvingscoëfficiënt.
Als je bijvoorbeeld geen kogellager wilt toepassen laat je de as in een teflonbus draaien. (Niet voor heel hoge toerentallen)

Het is een kunststof die toepasbaar is bij hogere temperaturen dan de andere kunstoffen. Teflon is toepasbaar tot ver boven de honderd graden.
Wel tot 250 graden.

Teflon is veel beter bestendig tegen chemicalien dan de andere kunststoffen en wordt hierdoor veel toegepast in de chemische procesindustrie.