Waarom mag een koffiepadmachine niet met azijn ontkalkt worden?

Het gewone koffiezetapparaat heb ik altijd m.b.v. schoonmaakazijn ontkalkt, maar dat schijnt niet goed te zijn voor de padmachine. Ik vraag me af waarom niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.9K

Het beste antwoord

Azijn tast de metalen aan (zie link 3)
Het is het beste om een senseo te ontkalken met een middel op basis van citroenzuur. Dit hoeft niet perse een speciaal ontkalkingsmiddel voor de senseo te zijn. je kunt ook 1/3 van het citroensap van zo'n plastic citroentje dat je in de supermarkt kunt kopen (voor bijv. bij het bakken) gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat ze aan speciale ontkalker voor het coffepad-apparaat meer verdienen natuurlijk. Een fles totaal onschadelijke azijn kost een drol en drie knikkers, senseo ontkalker kpost tussen de 5 en 8 euro. Met die fles azijn kun je ook nog eens tig keer zo lang.

Je Senseo zal er niet koud of warm van worden, zolang er maar een zure vloeistof doorheen loopt en daarna even een paar keer goed doorgespoeld wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het om speciale Senso ontkalker gaat (die dus door Douwe Egberts of Philips wordt verkocht) zou ik meteen geloven dat het geen zuivere koffie was. Maar bij mijn weten is er helemaal geen relatieverkoop tussen Senseo en de ontkalkers die ze aanraden. Alle espressomachines en padmachines (ook van Princess bijvoorbeeld) raden citroenzuur of azijn af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen enkele relatie ?
?? Heb je het doosje op de eerste link gezien ?? Philips Senseo ontkalker !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dat geval heb je gelijk ja. Ik heb geen Senseo meer. Ik heb een princess en die raden Durgol aan (zie mijn antwoord). Die fabrikant is m.i. niet aan Philips gelieerd of aan Princess. Volgens mij is het niet goed om azijnzuur of citroenzuur te gebruiken bij padmachines en espressoapparaten. Maar het hoeft natuurlijk geen durgol of senso ontkalker te zijn. En dan nog is de vraag of Azijn nu echt zoveel kwaad kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het niet eens kunnen ,want een Senseo is er bij mij nog nooit in gekomen en KOMT er ook niet in. En als Philips het kreng inderdaad zo heeft gemaakt dat je het niet eens normaal (zoals alle koffiezetapparaten) schoon kunt maken, is het nog erger dan ik al dacht.....
Doe mij maar een lekker bakkie echte koffie ;-)
Het idee van de fabrikant is dat middelen zoals Durgol meer kalk (in korte tijd) kunnen oplossen dan azijn. Azijn heeft de neiging het kalk wel lost te maken waardoor de kalkdeeltjes de dunnen leidingen kunnen verstoppen. De ontkalker loopt namelijk heel snel door het koffiezetapparaat.

Bij een gewone koffiemachine of snelkoker is er een groot element en kan je de azijn een tijdje laten inweken. Bij een espressomachine en padmachine loopt de ontkalkingsvloeistof heel snel door het apparaat heen.

Maar dat is wel iets wat de fabrikant van o.a. Durgol beweert.

Aan de andere kant zie ik deze instructie niet alleen bij pad machines, maar ook bij espresso machines. En ze zullen toch niet allemaal geld krijgen van Durgol denk ik.

Toegevoegd na 3 minuten:
NB. Ik noem nu Durgol, mar er zijn meer espressomachine ontkalkers die mogelijk goedkoper zijn en ook niet op basis van azijn of citroenzuur werken.