Ik heb in de badkamer (gebroken) mozaieknatuursteen, er komt veel kalkaanslag op. Hoe kan ik deze het beste schoonmaken en onderhouden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

Dat ligt er aan wat de steensoort is. Is het wel of niet kalkhoudend? Wanneer het kalkhoudend is kun je er niet met een zuur product op gaan, want dat lost de kalk op in de stenen en laat een witte, onherstelbare waas achter. Niet klakhoudende steensoorten (graniet, leisteen en kwartsiet) kun je wel met een kalkhoudend product reinigen. Mocht je toch een klakhoudende steensoort hebben; Möller R55 is een niet zuur kalkverwijderingsproduct. Ik weet alleen niet of je daar als particulier aan kunt komen.
Mocht je met een (sterk) zuur de tegels te lijf gaan: Sproei eerst de wanden goed nat zodat de voegen doorweekt zijn met water. Het zuur tast anders het kalk in de voegen aan, waardoor je deze weer beschadigd. Ook mag je nooit met een zuur product op een warme kraan komen, deze verbrand dan (blauw/zwarte waas).
In de bron valt meer te lezen over kalkhoudende, en kalkarme natuursteensoorten en hun onderhoud
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar kom ik weer met HG ( ik heb geen aandelen ;) ).
Natuursteen reiniger.
Voorkomen kan het eigenlijk alleen door na het douchen de tegels te drogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik durf dat bijna niet meer te antwoorden... voor je lef
(maar vooral voor het goede antwoord) een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha Crea, bedankt
Over het schoonmaken zelf heb je al tips gehad waar ik niets aan toe kan voegen. Voor het onderhoud kun je misschien denken aan natuursteencoating. Deze beschermt je natuursteen. Kalk komt dan minder diep in je natuursteen en dit is op de lange termijn natuurlijk beter, maar het is natuurlijk ook gemakkelijker schoon te maken.
Er zijn veel verschillende soorten aanbieders en daar ik zelf geen natuursteen heb, kan ik je niet vertellen welke het prettigst is.

Mocht je dit overwegen: succes! :-)