Moet je bij hardwater, meer of minder wasmiddel gebruiken?

Ik woon in een gemeente met redelijk hard water (9dH), is het dan aan te raden meer wasmiddel te gebruiken dan bij een een zacht water? En waarom is dit beter?

Wordt mijn was nu ook harder, om dat ik meer wasmiddel gebruik?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gebruik ook wat calgon tegen hart water ?

Antwoorden (4)

Wasmiddel gebruik je om je was schoon te krijgen.
Dat heeft niks met de hardheid van het water te maken.
Je hoeft bij de dosering van je wasmiddel dus geen rekening te houden met hard water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien even terug naar je scheikundeklas, of op de zijkant van het pak kijken...
Harder water = iets meer wasmiddel nodig. Beter is trouwens normale hoeveelheden waspoeder gebruiken en een beetje azijn (of speciale waterontharder) toevoegen. Dat is op de lange duur beter voor milieu en portemonnee.

Water heet hard als er relatief veel kalk in zit. In Nederland hebben echter eigenlijk vrijwel nergens echt hard water ; het meeste is zacht tot middel. Wil je het precies weten, vraag dat dan na bij het waterbedrijf (of zoek op Internet op je woonplaats/regio).

Je was wordt niet zozeer 'harder' van hard water trouwens ; dat heeft er meer mee te maken of je wasverzachter gebruikt, dat verder geen enkel echt nut heeft, buitengewoon milieuonvriendelijk is en er voor zorgt dat je hand- en theedoeken minder goed absorberen. Gebruik dat dus liever niet ; het is echt op geen enkele manier te verdedigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet meer wasmiddel gebruiken. Hard water bevat veel metaal-ionen zoals calcium-ionen. Deze ionen kunnen reageren met de basische ionen uit zeep en slaan dan neer tot kalkzepen. Zo worden ze dus uit het water gehaald en is het water minder nadelig voor wasmachine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meer, maar niet veel meer (vlg. Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten):

Waarom moet ik de dosering aanpassen bij een hogere waterhardheid?

In leidingwater zitten zouten opgelost, bijvoorbeeld calciumzouten (‘kalk’). Het gehalte van calcium- en andere zouten bepaalt de hardheid van het water. De zouten die in het water zijn opgelost, kunnen met bepaalde stoffen een onoplosbare verbinding (\'kalkzeep\') vormen. De wasactieve stof zeep is één van de stoffen waarbij dit gebeurt. Indien een wasmiddel met de stof zeep deze onoplosbare zouten vormt, wordt een deel van het wasmiddel ‘verbruikt’ door de zouten uit het water. Hierdoor blijft er minder wasmiddel over voor de reinigende werking. De onoplosbare zouten zetten zich, als kalkzeep, voor een deel af op het wasgoed en de machine.
Moderne wasmiddelen zijn minder gevoelig voor hard water, maar ook hiervoor geldt dat een te hoog calciumgehalte de waswerking vermindert. Bij de huidige generatie wasmiddelen is een groot deel van de wasactieve stof zeep vervangen door andere wasactieve stoffen – op de verpakking terug te vinden als niet-ionogene, anionogene of kationogene oppervlakteactieve stoffen. De tegenwoordig gebruikte combinaties van wasactieve stoffen zijn minder gevoelig voor de negatieve effecten van hoge waterhardheid.
Ook worden er aan waspoeders en textielwasmiddeltabletten zogeheten waterontharders toegevoegd die calcium- en andere waterhardheidszouten binden. In het verleden werd fosfaat gebruikt als waterontharder, maar tegenwoordig gebruikt men hiervoor alternatieve stoffen, zoals zeoliet. In Nederland zijn textielwasmiddelen allemaal fosfaatvrij. De zeolieten in waspoeders en tabletten bestaan uit hele kleine witte deeltjes die onder bepaalde ongunstige wasomstandigheden soms neer kunnen slaan en dan op de kleding een witte of lichtergekleurde vlek geven.