Wat zijn (roze) weervlekken precies, hoe ontstaan deze, en waarom zijn ze zo moeilijk weer te verwijderen?

Iemand heeft hier voor het weekend een paar natte doeken bij de wasmand in gegooid. Nu zag ik net dat ik op de aangrenzende kledingstukken allemaal grote roze weervlekken had zitten.

Ik weet wel dat ze ontstaan door contact met nat of vochtig textiel, maar wat ìs het eigenlijk? Een soort schimmel ofzo? En hoe komt het dat het zo hardnekkig is? En is het altijd eerst roze voordat het zwart wordt? Want zo heb ik het nog nooit gezien.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb nog nooit roze weerplekken gezien... zijn toch van die zwarte puntjes?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik weet ook niet anders dan dat het zwart is. Daarom vindt ik het ook zo raar. Er lag ook niks tussen waarvan het afgegeven had kunnen zijn ofzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heeft het eerst ergens anders gelegen en van daaruit in de wasmand gegooid. (bijv. in een tas met gekleurd papier erin)

Het beste antwoord

Komt me onbekend voor, wel als er toevallig iets in de wasmand heeft geleden wat af heeft kunnen geven, iets rood of roze. Ik weet niet in welke kleur het nu zit. Maar als het wit is kan je in de winkel een poeder kopen en dit hierin laten weken zodat deze de aangetaste kleur zal verwijderen. Maar probeer het ook eens met ossegal zeep hier kan je ontzettend veel mee verwijderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

gewoon wassen met een paar scheppen keukenzout, of laten weken met keukenzout, dit trekt de schimmel eruit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer het witte was is doe ik gewoon wat bleekmiddel op de vlek, een poosje laten intrekken en dan gewoon mee wassen met de witte was. Weg is de vlek.