Hoe krijg ik een vetvlekje uit mijn ongelakte houten tafel?

Er heeft een minuscuul chipskruimeltje op de tafel gelegen en de volgende dag stond er een grote kring omheen van vet!

Ik heb er al aardappelmeel op gestrooid en een paar nachten op laten liggen, maar haalde niks uit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
60.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afbranden. Gegarandeerd vet weg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan proberen met een stukje keukenrol en warme strijkbout om het vet in de keukenrol te laten trekken. Dan weet ik niet hoe jou tafel erop reageert natuurlijk, maar ja het is 't ene of t andere, proberen waard denk ik.
Waar heb je de tafel gekocht? Kunnen zij geen advies geven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik geprobeerd maar dit had geen resultaat..
Ja kan ik inderdaad doen, maar de tafel is niet van mij.. Toch bedankt voor de tip!

Antwoorden (7)

Ik denk dat je het met een fijne korrel zeer licht moet schuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Proberen met een stukje keukenblok en een lauwe strijkbout
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb zelf onbehandeld teakhout en ik krijg vetvlekken weg met vloeibare groene zeep, kokend water erop en dan met een schuursponsje licht schuren.
dit was het advies van de verkoper en het werkt prima!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
graag een motivatie voor de min?
dan leer ik er misschien nog iets van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, de minkukel heeft weer zijn best gedaan zo te zien.. Maar mijn vraag aan jou is, of je dan geen blijvende schuurplekken ziet? De tafel is nogal nieuw en van m'n vader dus wil geen risico lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee hoor, mijn tafels zien er nog perfect uit! zoals ik al zei; het is onbehandeld teak!
de groene zeep gelijkmatig verdelen en meteen het water erop. dan "schuren"en afnemen met een natte doek.
Advies van een meubel man.
Als je tafel massief is,eerst met grof schuur papier
schuren, let op! niet alleen het plekje maar een
groter opervlak schuren, anders krijg je kuil.
Dan na schuren met een fijn schuur papier.
Met het schuren kan je best flink duwen(want hij is toch massief).
Is het fineer? dan moet je voorzichtiger te werk gaan,
anders schuur je door de laag heen.
Nooit met nattigheid schuren.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met droog schuren krijg je een vetvlek er echt niet uit, want die terkt er vrij diep in.
Indien het geen dun blad is, geen fineer of parketblad, dan zou je het met de ouderwetse groene zeep, wél de echte driehoek, kunnen behandelen.
De groene zeep met de spons van een schuursponsje uit het potje halen, nadat je het in warm water hebt gedompeld op de hele tafel aanbrengen en het hele blad goed insmeren met de achterkant van het schuursponsje.
Dit laat je een nachtje staan. De volgende dag met warm water en een oude handdoek er weer afhalen. Dit kan je zo vaak herhalen als je wilt. Hij zal steeds lichter worden naarmate de zeep eruit getrokken wordt. Met het eruit trekken van de zeep haal je ook de vetvlek weg.

Vaak hebben meubelzaken houtzeep hiervoor en er is ook zoiets als 'Woodclean' intensieve houtreiniger. Indien je de laatste gebruikt, dien je op de tafel toch weer een houtzeeplaag aan te brengen.
Meer info over houtzeep;
http://www.oranjebv.nl/product/119/Houtzeep.html
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt als een goed, helpend middel.
Maar het levert dus wel een blijvend resultaat op, omdat de tafel lichter wordt zeg je?
Dat moet ik eigenlijk niet hebben..
Maar toch wil weten waar je de echte Driehoek-zeep kan halen?
amc
12 jaar geleden
Hij wordt lichter. Je kunt hem dan wel behandelen met een beschermingmiddel en daardoor wordt hij weer wat donkerder.
http://ct-adverteren-4444-www.drogisterij.net/huishoudelijk-Schoonmaakmiddelen-Driehoek-reiniger-normaal/P/4157272?partnercode=222&gclid=CMrdoI2W5qwCFcMl3godykrpLQ
Als je hierop klikt zie je hoe hij eruit ziet. Wij hebben hem hier in een drogisterij maar niet elke drogist heeft hem.
Anders kan je hem online bestellen bij de site.
Als je ergens 'Tricel' ziet staan kan je die ook nemen. die is nl. net zo goed. Soms zie je hem ook wel eens op de markt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+! ik behandel mijn tafels ook altijd met groene zeep.
kan niet zeggen dat ze er lichter van zijn geworden.
amc
12 jaar geleden
Je zult de zeep dan waarschijnlijk niet zo lang laten intrekken en alleen om onderhoud uit te voeren gebruiken.
Doordat je de zeep in dit geval gebruikt om vlekken te verwijderen moet je hem lang in laten trekken en dan wordt het hout zo ver ik weet altijd lichter. Kan natuurlijk zijn dat er uitzonderingen zijn, maar ik wil wel waarschuwen. Ik heb het namelijk zelf zo ervaren.
Ik zelf gebruik voor mijn opium tafel (ongelakt teak) als het tijd is voor een nieuwe olie laag vanwege kringen en vlekken altijd heet water, ongeveer een halve emmer en drie scheppen soda. Een grote zachte spons gebruik ik omde tafel flink mee te "soppen" en daarna nog een keertje met schoon water "soppen" en alle vet vlekken, kringen en olieresten zijn er echt helemaal af, ook mijn chippies vlekken.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf giet ik op zo een plek wat aceton en druk er tissues op. dit enige malen herhalen. Het vet en de paprikakleur lossen op en zuig je in het tissue. NIET poetsen.