Hoe krijg ik mijn jarenlang aangekoekte ovenbakblik weer schoon?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jarenlang?...........

Het beste antwoord

Allereerst: bedoel je een rond bakblik, met zo'n schuif, of een vierkant plat bakblik, dat je in de oven schuift? Afhankelijk daarvan is het moeilijker of makkelijker opnieuw aan te schaffen of schoon te maken.

Ik krijg persoonlijk bijna alles schoon met kokend heet water en soda, zout, of biotex. Water en soda in een aangekoekte pan, op het vuur en het is daarna, met nog een beetje naschrobben zo schoon.

Een vierkant bakblik zou ik (als ik hem echt schoon wil maken, voor bijvoorbeeld verkoop) met een laagje water en soda in de oven doen en laten schoonkoken. Niet erg energie-efficient, maar zou de klus wel moeten klaren.

Zo'n rond blik gaat vaak lekken als je er enkel water in doet. Daarom zou ik die in een bak zetten met het hete water en de soda. Krijg ik hem zo niet schoon en wordt m'n eten vies van de aankoektroep, dan zou ik geneigd zijn het bakblik weg te gooien en een nieuwe te kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als het de moeite waard is om dat bakblik te reinigen,{roest}
Zet het een nacht in een gesloten plastic zak en doe hier wat ammoniak bij, de volgende ochtend is het blik eenvoudig af te wassen.
Koop anders een nieuw bakblik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stop 'm in een vuilniszak met een flinke plens ammonia erbij, en gooi het geheel voor een dag of twee op het balkon of in de tuin.
als het goed is heb je 'm daarna in no time schoon gepoetst.
Rieneke1
14 jaar geleden
Gootsteen ontstopper van HG werkt ook perfect. Wel buiten laten inwerken want er komen wel een irritante luchtjes vrij...
En, goed naspoelen natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangekoekt en ingebrand vuil van het bakblik kan makkelijk verwijderd worden door het bakblik in te smeren met zachte zeep, in een plastic zak doen en er een klein bakje ammonia bij te stoppen. Een nacht laten staan en de volgende dag schoonmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet ondertussen zit alles zo ingekapselt dat het gezondheids technisch gezien niet verandwoordelijk is.
ik raad je aan een nieuwe te kopen. wil je het tovch proberen doe dan een brillospons.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lang warm water laten inweken met sop. Daarna cillit bang erop loslaten. De rest zou je er denk ik af moeten krabben :|