Wandelschoenen helemaal onder in een modderplas. Hoe kan je dat schoonmaken?

Ook binnenin nat en smerig

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.7K

Het beste antwoord

welk materiaal?

Kunsstof schoenen => Wassen in lauw water en drogen
Leer: met een vochtig doekje afnemen & opnieuw in de schoenpoets / wax
Suede: Laten drogen en afborstelen

Of,... Accepteren dat het buitenschoenen zijn en dus vies worden (Die van mij zijn gisteren bij de military helemaal zwart geworden en staan nu in de bijkeuken te dorgen. Over een week klop ik ze uit en .. prima).

Toegevoegd na 35 seconden:
ogh.. Binnenin: Lekker met een vochtig doekje uitnemen en met keukenrol droog maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

wassen in wasmachine... Why not... Maar dan niet heet wassen... Gewoon een simpel kort koud programma...

Moet lukken...

Toegevoegd na 41 minuten:
Of voorzichtig drogen en afstoffen, dat kan ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou ze niet in de wasmachine doen,wel afborstelen met een borsteltje en lauw water met biotex,van binnnen ook en dan kranten erin die trekken het vocht eruit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Binnenzijde: Hoewel ik betwijfel of er veel modder echt in de schoen is gekomen zou ik het indien dat wel het geval is een sopje van groene zeep en water gebruiken, niet onderdompelen maar met een zachte borstel en/of doek schoonmaken.

Buitenzijde: Schoen in het water zetten, laten weken en grondig afborstelen, beslist geen schoonmaakmiddel gebruiken. Naden en stikwerk kan je met een zachte tandenborstel schoonmaken.

Drogen: Kranten of schoenspanner in de schoen doen. Beslist NIET in de zon of bij de verwarming zetten, dit is slecht voor het leer. leg de schoen op de zijkant, niet op de zool laten staan. Minimaal een dag laten drogen.

Vergeet niet om na zo'n grondige poetsbeurt de schoenen weer te behandelen met een waterwerend middel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak de schoenen schoon met een doekje met water en laat ze gewoon drogen (niet bij de kachel want dat is heel slecht voor het leer) en borstel het vuil eraf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst laten drogen,een stuk keukenpapier erin,en langzaam laten drogen,dan kun je de modder er zo af poetsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon in een emmer water onder dompelen,en goed schoon maken met een borstel tot alle vuil verdwenen is.Daarna nog eens goed na spoelen met rein water, en goed laten drogen,(niet op radiator of haard). Vervolgens inspuiten met leder olie

Toegevoegd na 9 minuten:
Heb dit zelf diverse malen toegepast met een goed resultaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit hangt van het materiaal van je schoenen af:

-Leren schoenen: Eerst de schoenen laten drogen. nooit een leren schoen te snel willen drogen. Dit is namelijk slecht voor het leer aangezien het dan uitdroogt. Dus niet in de zon, bij de verwarming, haardvuur, etc., . Drogen gaat het snelst met keukenrolpapier of wc-papier. Dit neemt veel vocht op en zit geen inkt in. Een schoen laten drogen kan zo 3 of meer dagen duren. Daarna de schoen afborstel en inspuiten met waterafstotende schoenspray.

-Bij schoenen met Gore-Tex voering kun je de schoen eerst uitspoelen. Vergeet hierbij niet de binnenzool uit de schoen te halen. Het droogproces kan echter wel enkele dagen duren. Het droogproces gaat het snelst met WC-papier of een stuk keukenrol dat je regelmatig ververst. Gelieve geen kranten te gebruiken wegens de inkt die in de krant is verwerkt. De schoenen na droging goed borstelen en daarna inspuiten met waterafstotende schoenspray.