Hoe kan je zelf vloeibaar wasmiddel maken?

Ik had van iemand gehoord dat ie zelf vloeibaar wasmiddel maakt, maar nu wil ik graag weten wat ik daarvoor nodig heb?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Zelf vloeibaar wasmiddel maken is zowel makkelijk als verbluffend goedkoop. Er zijn verschillende recepten in omloop, maar met een beetje inspiratie zo hier en daar ben ik zelf tot het volgende mengsel gekomen:

5 liter water
70 á 80 gram Marseillezeep of Sunlightzeep
70 á 80 gram soda
(evt.) 2 á 3 eetlepel borax*

1. Rasp de zeep tot je 70 á 80 gram hebt (bij vloeibaar wasmiddel luistert dit niet zo nauw)

2. Voeg de zeep aan een liter water toe en verhit dit al roerend tot de zeep volledig is opgelost

3. Voeg 70 á 80 gram soda toe

4. Doe het zeep/soda/watermengsel in een grote emmer of teil en doe er zo'n vier liter heet water bij

5. Roer het geheel goed door

6. Laat het een nachtje afkoelen en schep het dan over in oude wasmiddelflessen of in plastic bakken met deksel. Het is behoorlijk dikke gel, dus van gieten is geen sprake!

Een wasbolletje vol met het zelfgemaakte wasmiddel volstaat en is in principe geschikt voor alle soorten was. Bij de witte was kun je af en toe een schepje vlekkenzout of wat natriumbicarbonaat/maagzout in het zeepbakje toevoegen voor een extra blekende werking.

Je kunt een scheutje azijn in het wasverzachtervakje van de machine doen als wasverzachter. Ontkalkt meteen ook de machine. Niet bang zijn voor de geur van de azijn; dat is weg zodra de kleren droog zijn. Het restje van het zeepblok Marseille of Sunlight kun je gebruiken om vooraf vieze kragen of oksels mee in te zepen.

* Borax is een waterverzachtende alkaline, die zorgt dat de actieve stof beter werkt. Het is een krachtige vetoplosser en absorbeert geurtjes.