Waarom stinkt mijn was altijd,wat kan ik ertegen doen?

Mijn wasmachine is pas 2 jaar oud,ik houd alles goed schoon(filter,bakje waar wasmiddel gaat etc.Leeg elke maand de filters en kijk alles na.Laat altijd het deurtje en het bakje van het wasmiddel openstaan als hij niet draait zodat het kan luchten.Ik heb gewassen met vloeibare wasmiddelen,waspoeder,wel of niet zonder wasverzachter.Heb er een hand soda ingegooid en draai regelmatig op hoge en lage temperaturen de was.Ik hang altijd direct de was op als het programma klaar is.Kortom ik heb bijna alles geprobeerd maar mn was ruikt regelmatig vies,muf.
Ik kan dus ook nooit gebruik maken van wassen met timer in de zuinige uren want dan stinkt het helemaal erg.

Wie heeft de gouden tip om van het stinken af te komen?

Toegevoegd na 14 minuten:
Wil niet onbeleefd of naar zijn maar mensen lees eerst even wat ik schreef voordat je tips geeft die ik al uitgevoerd heb aub?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Als vaatwasmachine-tabletten en 90 graden wassen niet helpen, kun je een was van 40 graden draaien met een flinke scheut bleekwater erin, zonder was natuurlijk.
Daarna draai je een was op 15 graden zonder was en schoon is uw wasmachine.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik had hetzelfde als jij en eerst al die dingen geprobeerd, maar het kwam heel snel weer terug. Maar met bleekwater: TOPPIE. Ik ben geen voorstander van veel gebruik van bleekwater, maar in dit geval kan het niet anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Probeer is met wat minder was in de trommel te doen.

Weet niet hoe nat de was is die uit de machine komt maar het is mogelijk dat hij ook onvoldoende centrifugeert, hierdoor zal de was te lang moeten hangen om te drogen.

Laat ook de was niet te lang liggen voordat je gaat wassen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Aan de hand van de reactie die je geplaatst hebt vermoed ik dat er te weinig water instroomt bij een spoeling, iets dat bijna onmogelijk is mits de sensoren in de trommel niet goed werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens hoe hoog het water komt te staan in de machine als de machine start met het spoelprogramma, dit moet minimaal halfweg de trommel komen.
Het zou vetluis kunnen zijn. Een bekend probleem tegenwoordig aangezien de meeste was op 30-40 graden wordt gewassen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vetluis

Als je wasmachine eenmaal is aangetast door vetluis zou ik je adviseren om een lege kookwas te draaien op 90 graden met bijvoorbeeld wat oude lappen en een schep soda of een paar vaatwastabletten. Bij ernstig vervuilde machines kan het nodig zijn om dit twee of drie keer te herhalen. Je machine zal hierna weer schoon en fris zijn. (en je was dus ook)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien dat je het nog met die oude lappen erbij moet proberen, een paar keer achter elkaar met steeds 'nieuwe' oude lappen? En dan nog een keertje proberen met die vaatwastabletten? Dat heb je toch nog niet gedaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou ik de fabrikant bellen om te vragen wat volgens hun de beste oplossing is i.c.m. de softtrommel. Maar ik gok wel op vetluis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, en die ouwe lappen proberen... (zei de aanhoudster)
Heb je misschien in de wasmand met vuile was iets zitten dat nat erin gedaan is (nat washandje bv.). Als dat te lang erin zit kan het weer in je was komen en gaat dan muf, schimmelig stinken en die lucht gaat er niet uit na een keer wassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moderne wasmachines gebruiken zo min mogelijk stroom en water om de was schoon te krijgen. Allemaal labels AAA. Goed voor de verkoop want duurzaam. Daardoor krijgen schimmels echter nestdrang en zetten zich vast in de rustige vochtige plekjes en geeft stank. Mijn wasmachineleverancier (klein bedrijfje in Baarn dus betrouwbaar) zegt dat er niets aan te doen is en ik geloof hem.
Je kunt nog proberen om 2 à 3 dopjes Dasty (blijkt overal goed voor te zijn) een langdurige ecowas te draaien en als dat niet helpt op Marktplaats te zetten en dan een echt duurzame wasmachine aan te schaffen. Zo'n oude Miele is een goede, verbruikt wel veel water maar stinkt nooit, duurzamer zijn ze nooit gemaakt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je was uit de machine komt en toch vies of muf ruikt, dan kan er een aantal dingen aan de hand zijn:
•De was is te lang in de machine blijven zitten. Hang de was het liefst op, meteen nadat de machine klaar is met wassen.
•Je bent vergeten wasmiddel bij de was te doen. Draai de was nogmaals met wasmiddel en wasverzachter.
•Je hebt last van vetluis in je wasmachine.
Vetluis in de wasmachine
Vetluis in de wasmachine geeft een onaangename geur. Dit zowel aan de machine als aan het wasgoed zelf. Vetluis heeft niets te maken met luizen, maar wel met een vettige aanslag aan de wasmachine. Deze aanslag ontstaat door het gebruik van vloeibare wasmiddelen én het wassen op lage temperaturen. Er wordt veel reclame gemaakt voor wasmiddelen, waarmee je op erg lage temperaturen kunt wassen. Dit zou voordeliger zijn, vanwege de energiebesparing. Door de machine alleen maar op lage temperaturen te laten wassen, worden resten wasmiddel niet goed opgelost en blijven achter in de machine. Deze resten gaan stinken en zorgen ervoor dat je wasgoed onfris uit de machine komt.

De oplossing tegen vetluis in de wasmachine is om de wasmachine regelmatig een was op 90° te laten draaien. Doe bijvoorbeeld iedere keer wanneer je een handdoekkenwas draait of witte t-shirts wast de temperatuur op 90° . Je zult merken dat de was veel frisser uit de machine komt en weer lekker ruikt. Je kunt als extra middel ook nog iedere maand de machine laten draaien met HG Wasmachinereiniger.