Als je gootsteen verstopt is door vet kan het een goede oplossing zijn. Beter is om wekelijks koffiedrab door je gootsteen te spoelen. Dit is een milieuvriendelijke manier om de buizen van je afvoer te "schuren". En gegarandeerd nooit meer een verstopte afvoer. En doordat koffiedrab zo licht is blijft het niet "hangen".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, voor een gootsteen te ontstoppen moet je geen ammoniak gebruiken en zeker de lucht niet inhaleren.

Ouderwetse ontstopper

Soms bied een ouderwetse gootsteen ontstopper (ploemper) uitkomst bij het ontstoppen van een afvoer. Deze plaats je op de te ontstoppen afvoer en door hem op en neer te bewegen komt het vuil door de zuigende werking los.

Soda

Als dit geen uitkomst biedt dan kan je ook een handje soda oplossen in 3 liter kokend water en dat in de afvoer gieten.

Soda en Azijn

Een handje soda en wat azijn rechtstreeks in de afvoer doen, deze afsluiten met iets en na enkele minuten doorspoelen met heet water werkt ook goed.

Koffiedik

Koffiedik maakt vet weer vloeibaar, hierdoor is het een uitstekende ontstopper!

Muscle

Muscle is een vloeibare chemische ontstopper, welke goed werkt en ook helpt tegen luchtjes

HG Ontstopper
HG vloeibare ontstopper is ook een chemische ontstopper en werkt tevens tegen nare luchtjes.

Ontstoppingsveer

Met een ontstoppingsveer kunt u hardnekkiger vuil vaak verwijderen. Deze zijn in iedere ijzerhandel te verkrijgen.

Toegevoegd na 42 seconden:
http://www.kluswiki.nl/afvoer-ontstoppen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed volledig antwoord +
het kan als vet de oorzaak is van de verstopping.

effectiefer en prettiger vanwege de geur is soda met heet water (kokend water kan ook, maar ligt een beetje aan het materiaal van je afvoer)

soda erin, heet water op en na een paar minuten flink doorspoelen. dit is overigens ook goed om verstoppingen te voorkomen (1 keer in de week bv dit herhalen)