Kan je een lederen tas wassen in de wasmachine?

Welk programma en hoeveel graden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.6K

Antwoorden (3)

Nee, naar de stomerij moet je ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd mooi antwoord een +
Nee, een leren tas nooit in de wasmachine doen.

Hier zijn enkele goed tips wat je wel kan doen.

Handtassen staan bloot aan viezigheid buiten en luchtvervuiling. Daarom moet je ze schoon en stofvrij houden. Je kunt hier water en een vlekken afstotend middel gebruiken. Sommige handtassen kun je niet met water schoonhouden. Vraag dus altijd in de winkel waar je de tas koopt hoe je je nieuwe aanwinst moet reinigen en verzorgen.

Leer heeft te lijden als het vochtig weer is. Daarom moet je je lederen handtassen weghouden van vocht. Om je leer zacht te houden moet je een leerlotion van een goede kwaliteit aanbrengen. Voor een lederen tas moet je geen schoonmaak producten gebruiken omdat het leer daardoor kan beschadigen. Niet elk schoonmaak product past bij elk type leer. Wees er dus zeker van dat het leerreinigingsmiddel dat je wilt gebruiken bij het type leer past waarvan jouw tas is gemaakt. Een suède handtas bijvoorbeeld heeft een reiniger nodig speciaal voor suède. Je kunt eigenlijk het beste de aanwijzingen van de fabrikant opvolgen.

Spuit geen parfum, body spray, haarlak en dergelijke op je leren tas, want die beschadigen het leer. Veeg je tas altijd schoon met een droge of ietwat vochtige doek als je hem hebt gebruikt. Gebruik nooit ofte nimmer zeep of chemische producten op leer!

Behalve het reinigen en gebruiken van je leren handtassen is het ook belangrijk hoe je ze opbergt. Leren handtassen moet je opbergen in een katoenen zak of iets dergelijks, als het maar van katoen is. Gebruik vooral geen plastic om je leren tas in te bewaren. Hoe en waar je je tas ook opbergt, het moet altijd op een goed geventileerde, droge en koele plek zijn. Te veel warmte kan ertoe leiden dat het leer van je tas gaat barsten, dus houd je tas weg van overmatige warmte.

Als je goed voor je leren handtassen zorgt en ze goed onderhoudt, kun je jarenlang van ze genieten!

Toegevoegd na 1 minuut:
http://handtassen-info.be/lederen-handtassen-onderhouden/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, echt echt, dat zou zonde van je leren tas zijn. Gelukkig maar, dat je deze vraag besteld hebt, voordat je hem ging wassen. Je leren schoenen gooi je toch ook niet in de wasmachine? Je zou het eventueel heeeel voorzichtig kunnen proberen met een vochtig doekje of met een snel handwasje, maar nooooit in het water laten liggen. Kijk maar wat er gebeurt met leren schoenen die nat geworden zijn: die worden keihard. Probeer dus liever het leer weer op te peppen met een goede schoensmeer en daarna mooi opwrijven, dan heb je weer een glanzende tas die er als nieuw uitziet. Succes :-)