heb net aan een glas ammoniak geroken, hoe schadelijk is dat?

Toegevoegd na 1 minuut:
ik kreeg een optater van heb ik jou daar

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (5)

Niet meer doen dat is erg ongezond.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kan er onwel van raken heb je geluk gehad.
Werkt op je hele gestel.
12 jaar geleden
1 keer inademen kan echt geen kwaad. En zoals je zelf hebt opgemerkt, je krijgt zo'n optater er van dat je de 2de keer wel voorzichtiger bent.
Volgens mij werd het vroeger gebruikt om mensen die bewusteloos waren weer bij te brengen, met die optater
anneliez
12 jaar geleden
Ammoniak kan verbranding geven in je luchtwegen en natuurlijk is dat heel schadelijk.
Brengt me direct bij de vraag, waarom je op zondag ammoniak in huis hebt?
Stel je voor, je laat dat glas met ammoniak vallen over je kleren, je huid, misschien spetters in je ogen!!!!
Hier zijn prima vervangers voor gekomen die uitstekend ontvetten, zonder het gevaar van zeer ernstig letsel.
Onbegrijpelijk dat dit uitermate gevaarlijk spul in ons land met al die wetten, nog in de handel is!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je op zondag geen ammoniak in huis mogen hebben? Op maandag wel dan? En waarom zou het niet in de handel mogen zijn? Bleekwater e.d. wel dan?
Je moet gewoon met dat spul om weten te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het zondag is, zijn het dus geen spullen die werklui bij zich zouden hebben voor schilderwerk of zo iets, maar je dus zelf in huis hebt.
En bleekwater is net zo erg!
Het vernietigt alles wat leeft, dus ook lichaamscellen.
Ook volkomen onnodig met al de net zo goede alternatieve van tegenwoordig.
je kan dus wel zeggen je moet gewoon met het spul om kunnen gaan, maar er werd aan een glas vol geroken en daar kreeg hij/ zij een optater van, van heb ik jou daar, dus had ook heel makkelijk het glas kunnen laten vallen van de schrik, over je keren heen, huis, misschien zelfs ogen.
mensen weten niet hoe gevaarlijk het wel niet is, anders zouden ze er ook niet aan ruiken, dan wist je het!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit vind ik echt onzin. Ik gebruik voor schilderwerk en ontvetten echt ammoniak oplossingen.
Je moet het gewoon niet inademen. Irriteerd de slijmvliezen, vandaar die prikkeling. En ja, je moet het niet op je huid krijgen. Maar goed, dat spoel je zo weer weg. Je doet net alsof het zwaar geconcentreerd zoutzuur is. En bleekwater en chloor zijn juist heel effectief tegen het doden van bacteriën en virussen, ecoli bacterieën etc etc.
Daar kan geen eco-product tegen op. Dus een beetje overdreven reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie heeft het over eco producten?
ga met je tijd mee en gebruik veilige producten die net zo goed werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gebruik chloor in je W.C. moet je daarna er eens in plassen, dan ontstaat er een heel giftig gas, ook overdreven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook zwaar overdreven ja. Die concentraties zijn net zo hoog als het ammoniak gehalte op de mesthoop van een boerderij. Is het inderdaad algemeen bekend dat boeren regelmatig het loodje leggen door het inademen van mestlucht.... Oftewel je overdrijft gigantisch. En met wat voor veilig product wil jij ecoli bacterieën te lijf gaan dan? Dan kan je wel met de tijd willen meegaan, maar noem er maar eens eentje die net zo effectief is als chloor en bleekwater. Dan heb je een goudmijn aangeboord, kan je gelijk een handeltje beginnen voor zwembaden. Hoeven ze ook geen chloor mee te gebruiken. (En nee, zout- en jodiumwater baden zijn niet geschikt voor duurzwembaden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ding heb je wel gelijk, voor zwembaden is er geen andere alternatief, ofschoon ik daar ook aan twijfel, want met ozongas kan je water ook ontsmetten, maar is dus wel veel duurder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus milieu belastender als je de hele gang nagaat.
Met betrekking tot ontvetten, er zijn inderdaad een hoop alternatieven, maar daar moet je 1 meer van gebruiken en 2 het werkt niet altijd even goed zoals de fabrikanten ons willen doen geloven. Dus ik hoe het echt bij een scheutje ammoniak. Goedkoop, duurzaam, weinig van nodig, minder verpakkingen etc etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja het gaat meestal om het geld, kijk wat je allemaal wel niet met azijn kan doen, het kost geen drol, maar het doodt onkruid en is geneeskrachtig voor veel dingen, dus bespaart veel geld en dat is net zo met de ammoniak, maar lees de vraag maar goed, mensen weten niet waar ze mee omgaan, snuiven zo maar aan een glas ammoniak en dat is juist zo gevaarlijk en er gebeuren heel veel ongelukken mee, daarom reageer ik zo heftig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk eddijst, in die context kan ik jouw heftige reactie enigzins begrijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed T74 zijn we er toch een beetje uit gekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt wel degelijk voor dat boeren boven de gierput het loodje leggen en er bewusteloos inkukelen. Altijd oppassen geblazen met NH3 gas. Als koudemiddel in grote koelinstallaties kan het geen kwaad.
Voor schilderen gebruik ik St. Marc of HG spul, altijd even opschuren en die verf hecht als een tiet. Maar daar ging het niet over, over tieten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ha Bas, bedankt voor je puntje, heb er nu precies 30.000!!!
Als dat euro.s waren had ik nu een tiet met geld, oh nee, het ging niet over tieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker Eddijst!
Enne basmeyer, ja je hebt wel een punt.
Nee hoor, geen ramp. De damp is erg irriterend voor de slijmvliezen. Dat is die optater. In zeer hoge concentraties kan het brandwonden veroorzaken, maar deze concentraties zijn niet verkrijgbaar voor particulier en bedrijven. Wat jij geroken hebt is de maximale concentratie die je gewoon kan kopen.

Niet veel meer dan het ammoniak wat het lichaam zelf aan maakt. (denk maar aan sterke pies van kinderen, dat slaat ook op de ogen, dat is puur afscheiding van ammoniak)

Zolang je het niet opdrinkt en niet dagelijks aan ammoniak gaat ruiken hoef je je echt geen zorgen te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan geen kwaad, ik snoof vroeger "heel vaak" aan ammoniak als ik heeeeeeeel verkouden was en niets meer kon ruiken om even iets te ruiken............vonden we toen leuk eng.....