met HG blauw, niet te lang in laten trekken en hij is weer als nieuw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich een goed antwoord, maar iemand met een klein beetje milieu bewustzijn vermijdt HG blauw als de pest :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, je hebt gelijk, maar het werkt wel prima tegen kalk
ItisILeClerc
12 jaar geleden
ik ga het meteen halen
schoonmaak azijn werkt ook erg goed om kalkresten te verwijderen. gebruik ik altijd in m'n waterkoker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wekelijks met Calgonit, dan heb je helemaal geen last meer van kalk. Als het eerst even op een wc papiertje doet en het over de kraan legt (zodat de kraan helemaal is ingepakt,) dan even half uurtje laten weken, afspoelen en je kraan glimt weer als een keuteltje in de maneschijn. Dan is het een kwestie van bijhouden.

Toegevoegd na 3 minuten:
desnoods nog even met een schuursponsje, als het er niet in eens af wil, maar glimmen doet het!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
vreemde minnen, ik compenseer je even.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die minnen hebben ongetwijfeld te maken met het schuursponsje, lijkt me niet al te best voor je chroom!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al krijg ik 100 minnetjes, mijn kranen zijn schoon zonder kalk aanslag en die glimmen als een keuteltje in de maneschijn... :-)
Kalkaanslag op kranen, spuit er wc. eend op, even laten intrekken, en afnemen met doekje, bij hardnekkige (oude aanslag) een paar maal herhalen. Je zult versteld staan van het resultaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oma wil er ook wel eens naast zitten, WC-eend bevat zoutzuur, en dat tast het chroom van je kranen onherstelbaar aan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij een + want dat klopt als een bus. Ik heb bij mensen in huis gewerkt, en die wilden ook dat ik het met wc eend de boel ontkalkte. Het werkt ook goed trouwens met de douche kop, zelfde, ook even in de wc eend en alle kalk is weg. Oma heeft wel gelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb 1x mijn keukenkraan ermee ontkalkt, de kalk was idd weg, maar het chroom was helemaal aangetast, en niet meer te herstellen!
Kranen met kalkaanslag maak je best proper met een sopje van water en azijn. Gebruik een tandenborstel om de hardnekkigste aanslag weg te schrobben. (je kan dezelfde truc toepassen als met de douchekop).
Dep papieren doekjes in een sopje dat voor de helft uit water en voor de helft uit azijn bestaat, draai het doekje rond de kraan en bevestig een plastieken zak met een elastiekje rond de kraan.
Een nachtje zo laten en van kalkaanslag is geen sprake meer.
Ook beter voor het milieu trouwens dan chemische producten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In feite werken alle middelen met een zuur erin. Probleem is echter dat een zuur ook de chroomlaag aanvreet. Probeer zoutzuur, maar spoel dat onmiddelijk af. Laat je niet verleiden om dure middelen te nmen. Ze werken tegen kalk en tasten chroom aan,. of ze werken niet. Mijn ervaring is dat de meeste (speciale) middelen tegen kalkaanslag niet werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik meestal Cif, dat is een veilig schuurmiddel dat het chroom niet aantast en dat doe je op zo'n geel met groen sponsje;

azijn of schoonmaakzijn kan ook goed werken, maar let op dat je het niet te lang laat zitten want ik heb het gehad met kranen dat het de chroomlaag van de kraan aantast; ik zou azijn of schoonmaakazijn niet langer dan 10 min. laten zitten en daarna goed afspoelen met water!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ontkalker hebben ze hier voor uitgevonden. (schoonmaak) azijn werkt ook.

na gebruik je kraan afdrogen voorkomt kalkaanslag, dus dat scheelt weer een klusje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antikal (spuitflacon) doet ook wonderen !