Moeten misleidende reclame uitgezonden blijven worden?

Moeten de te mooi gemaakte reclame's voor producten uitgebannen worden?Je ziet wel eens in een reclameblok een schoonmaakmiddel, ze spuiten iets op 1 plek
en wrijven er met een doek overheen. Behalve die ene aangekoekte of zeer smerige plek, glimt direct na 1 veeg het hele oppervlak. Ik weet in iedergeval dat bij mij zelfs die ene aangekoekte plek niet in 1x met een doek afvegen weg gaat zonder te schuren / te poetsen of te weken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, natuurlijk mag dat. Het is namelijk aan jezelf om alles wat je in de reclame wordt voorgespiegeld met minimaal een korreltje maar meestal een mud zout te nemen.
Reclame is niets anders dan het aanprijzen van een product door degene die er alle belang bij heeft dat jij het koopt. Dit zal dus te allen tijde alleen de voordelen sterk overdrijven, en de nadelen geheel buiten beschouwing laten. Reclame is geen consumentenvoorlichting. Integendeel.

Ook als je het al gekocht hebt, is het vaak zeer raadzaam de waarschuwingen op de verpakking - die er gelukkig wel moeten staan - nog eens heel grondig door te nemen. De informatie daarop is van rechtswege iets betrouwbaarder dan wat ze je op televisie vertellen.

Want met, bijvoorbeeld, Cilit B. krijg je je RVS kookplaat danwel grondig vetvrij, maar daarna kun je hem eigenlijk ook wel vervangen door de grote aangevreten plekken in je RVS. Dat zeggen ze er in de reclame niet bij, dat je het voor de meest gebruikelijke vette oppervlakken niet kunt gebruiken. En ach, uiteindelijk hebben we allemáál het keukenkastje volstaan met dingen die zeer eenvoudig vervangen kunnen worden door zand, zeep en soda.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Er staat wel in het klein onder dat je het 2 minuten in moet laten werken he? Maar dan nog ben ik het wel met je eens hoor.

Ook de voorwaarden ed staan vaak zo klein eronder dat ze haast niet te lezen zijn in die 2 seconden dat het er staat. Ik heb ook nooit begrepen dat dit zo mag.

Toegevoegd na 44 seconden:
Antwoord dus: Nee, ik vindt ook dat dit verboden moet worden of in ieder geval de informatie duidelijker maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn mening moet dat i.d.d. verboden worden. Als iedereen maar valse informatie mag geven of het op zo'n mooie ingepakte manier brengt waaruit je verkeerde opvattingen gaat leiden, dan zien we door de bomen het bos toch niet meer.

Toegevoegd na 12 minuten:
In feite is verkoop onder valse voorwendselen een vorm van oplichting en fraude. Waarschijnlijk zullen producenten zich hier wel tegen indekken en zal er altijd wel een addertje onder het gras zitten. Ze zullen er wel voor zorgen dat ze door de mazen van het net kunnen kruipen. Er zou zeker een wet moeten komen die hier duidelijkheid in zal brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoalang het de mensen niet schaadt, vind ik dat het mag. Waar ik meer moeite mee heb zijn de sms reclames en de leen reclames. Die zijn erg miseidend en kan ervoor zorgen dat de mensen in financiele problemen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, want zonder misleidende reclame is er geen reclame. En zonder reclame gaat er heel wat over de kop.
Reclame is als een roddelblad; 10%=waar, 90%=verzonnen. Het enige verschil: reclame wordt je opgedrongen en een roddelblad koop je zelf. En daar worden er heel wat van verkocht. In beide gevallen weet je van tevoren waar je aan toe bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dat geval moet je alle reclame verbieden, want uiteindelijk is alle reclame misleidend. En dat gaat niet gebeuren aangezien er dan minder geld word verdient.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen is tegenwoordig toch wel zo slim om te beseffen,dat je grotelijks belazerd wordt met dit soort reclames! Uiteindelijk gooien ze hun eigen glazen in,want als je een dergelijk product aanschaft en het absoluut niet zo blijkt te werken,zoals de reclame suggereerde koop je het toch nooit meer?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle reclame is misleidend, dus waar heb je het over?

En ze hebben ontdekt dat je reclames kunt maken door de kijkers af te blaffen en te irriteren... Zo ver is het al gekomen... Als de boodschap maar blijft hangen, dan is de reclame een succes...

We pikken het allemaal, het is gewoon een kwestie van herhalen en herhalen... Tot het bij iedereen de strot uit komt... En we pikken het allemaal, we klagen en klagen, maar we pikken het wel...

Als iedereen een film uitzet of wegzapt op het moment dat hij voor het eerst onderbroken wordt door een reclame, moet je eens kijken hoe snel dat ze alle films weer als één geheel gaan uitzenden...

Een paar weken geleden was er een proef op de tv, waar elke 5 minuten een heel kort blokje reclame uitgezonden werd, er kwam meteen heel veel protest en de volgende dag was de proef al gecanceld... Zo gaat dat...

Het is gewoon een dynamisch proces van normen en waarden, zoals alles in de maatschappij...

En als ik ga klagen bij de reclame-code commissie dat Cillit Bang mijn aanrecht niet op die wijze schoonmaakt als geschetst in de uit den treure herhaalde reclame, dan zeggen ze dat het een verkeerde voorstelling van zaken is, maar ze komen er wel mee weg... En ze hebben succes... En daarom gaat het maar door...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er geen misleiding meer mag zijn is er ook geen reclame meer. Je moet het natuurlijk wel met een grote korrel zout nemen. Of ga lekker een bakje koffie halen tijdens de reclame op televisie.
Reclame is bedoeld om verkoop te bevorderen, voor naamsbekendheid (het merk moet een bepaald imago krijgen). Zolang dat werkt gaan ze ermee door.
Net als jouw voorbeeld: je ziet die reclame over dat schoonmaakmiddel, en wil het toch even uitproberen. Dan zal het misschien niet na 1x met een doek afvegen werken (logisch...), maar misschien ben je toch tevreden over het produkt, en zal je het vervolgens blijven kopen. En dat is nou juist de bedoeling ervan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft de 2e kamer een keer besproken.
ze zeiden dat het wel uitgezonden mocht worden

maar voor mij mogen deze reclames wel flink mogen verbeterd.