Hoe maak je handdoeken goed absorberend?

Ik heb nieuwe handdoeken gekocht en ook al gewassen, maar ze absorberen niet goed. Het is alsof je het water alleen maar verspreidt.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik heb geen droger.

Toegevoegd na 16 minuten:
En ik moet ze binnen te drogen hangen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
38K

Het beste antwoord

Nieuwe handdoeken? Leg ze even in een teiltje met azijn voor 2 uurtjes. Dan in de wasmachine goed wassen. De handdoeken absorberen veel meer vocht! En ze zijn heerlijk zacht! Ook toe te passen voor theedoeken. Werkt geweldig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Heet wassen en in de droger stoppen, het laagje dat erop zit moet eraf slijten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit wasverzachter toevoegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heet wassen, nooit wasverzachter erbij en in de droger doen. Dit zou moeten helpen, als dit niet helpt, ligt het aan het materiaal, en zal je andere handdoeken moeten halen. Let erop dat het 100% katoen is, anders zal het weer niet lukken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik lees nu dat je geen droger hebt. In dat geval buiten in de zon hangen te drogen. Als de doeken hard worden, is dat een teken dat ze goed gewassen zijn. Ze worden wel weer slap als je ze opvouwt of gebruikt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kookwas en strijken. Gekleurde handdoeken kun je het best in een bak water met azijn zetten. daar worden ze meer kleurvaster van.

de hitte maakt dat het beter gaat drogen. Theedoeken gaan ook eerst door een kookwas heen. de vijf maal D theedoeken en handdoeken zijn het beste wat dat betreft, heb ik persoonlijk tot nu toe ondervonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is vijf maal D?
amc
12 jaar geleden
DDDDD, dat staat dan op het etiketje en betekent; De Doek Die Droger Droogt. Ik heb dezelfde ervaring en koop ook alleen maar 'ddddd' doeken.
Goed antwoord forallweknow ! +1
Ik heb ze echter nog nooit gekookt maar op 60 graden gewassen, omdat dit op de etiketten staat.
Ze worden dan ook echt schoon .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
@AMC Kleine correctie: De Doek Die Direct Droogt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Doek Die Direkt Droogt inderdaad. O.a. verkrijgbaar bij zeeman. meestal wat oubollige motiefjes wat ik er tot nu toe van gewend ben . zo echt Hollands zeg maar, maar het droogt fantastisch :)
"Handdoeken: Nieuwe handdoeken eerst 1 dag in koud water laten staan met een scheut azijn en een eetlepel zout. Daarna gewoon in de wasmachine mee wassen.Hoe vaker u de handdoeken wast, des te beter gaan ze vocht opnemen. Alleen vaak wassen verwijdert de overtollige verfstoffen en het zogenaamde 'papje'.".

In nieuwe handdoeken zit een soort papje welke er eerst uit moet, dat van het (schoonmaak)azijn, heb ik wel eens gedaan, vooral bij donker gekleurde handdoeken en spijkerbroeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in een gebied woont waar veel kalk in het water zit kan dat ervoor zorgen dat de kalk zich vastzet aan je was. In het geval van handdoeken zorgt de kalk ervoor dat de handdoek minder vocht opneemt. Wasverzachter zorgt er ook voor dat de vezel verzadigd raakt en daardoor neemt de handdoek minder vocht op.
Het beste is om je handdoeken te wassen zonder wasverzachter maar met een goede scheut azijn (witte) in het wasverzachterbakje. Het azijn ontkalkt je was en maakt het bovendien zacht (natuurlijke wasverzachter).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na het drogen even flink uitslaan voor je ze strijkt of opvouwt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een dag en nacht in een emmer met azijnwater zetten,daarna in de wasmachine en geen wasverzachter gebruiken.Daarna aan een rekje laten drogen,het kan zijn dat je ze een aantal keren moet wassen voordat ze voldoende vocht gaan opnemen.
Maar ik heb ook een paar handdoekjes die na jaren nog niet goed drogen,ligt ook een beetje aan het materiaal denk ik,het best droogt 100% katoen.